Rail Polska przejmie spółki transportowe

Katarzyna Kozińska
24-11-2003, 00:00

Amerykański inwestor zamierza w przyszłym roku zainwestować co najmniej 110 mln zł i zdobyć 10 proc. kolejowego rynku.

Rail Polska (RP), prywatny przewoźnik towarowy, zależny od amerykańskiego Rail World, buduje grupę, do której w przyszłym roku planuje pozyskać 5-7 nowych spółek transportowych. Janusz Wellman, wiceprezes Rail Polska, zapowiada, że to dopiero początek inwestycji w Polsce. Deklaracje są poważne. W ciągu zaledwie dwóch lat inwestor zamierza zdobyć 10 proc. rynku przewozów towarowych.

RP składa oferty w przetargach na sprzedaż spółek transportowych wyodrębnianych z różnych przedsiębiorstw — zakładów energetycznych, chemicznych czy ciepłowni.

— Celem Rail Polska było przystąpienie do prywatyzacji PKP Cargo. Pierwotna strategia nie została odwołana, ale zmieniliśmy politykę inwestycyjną, bo rozpoczęcie przekształcenia Cargo jest ciągle odkładane. Sami zbudujemy firmę transportową wyspecjalizowaną w przewozach masowych. Będziemy kupować regionalne spółki, a najbardziej interesuje nas teraz region centralny i północny — zapowiada Janusz Wellman.

Nowi na torach

W ciągu ostatnich tygodni na tory wjechały dwie pierwsze spółki wykupione przez RP wiosną tego roku: Kolex z Oświęcimia i Zec-Trans z Wrocławia. Pierwsza działała w ramach Zakładów Chemicznych Dwory, druga była częścią ZE Kogeneracja, ale jako przewoźnik samochodowy.

— Dopiero nowa ustawa o transporcie kolejowym, która obowiązuje od kilku miesięcy, otworzyła prywatnym firmom dostęp do rynku. Obaj nasi przewoźnicy będą rozwijać działalność również poza rejonami, gdzie dotychczas świadczyli usługi — mówi prezes Wellman.

Spółki są w trakcie negocjacji kontraktów na dalekie przewozy. Każdy fragment rynku pozyskany przez prywatną firmę oznacza utratę tej części przewozów przez Cargo. Spółka zależna PKP nadal kontroluje jednak około 90 proc. rynku. Plan RP jest zatem bardzo ambitny.

Małymi krokami

Inwestor rozbuduje w przyszłym roku tabor o 15-30 lokomotyw i tysiąc wagonów węglarek. To koszt rzędu 110 mln zł. W tym roku RP na zakup spółek i sprzętu wydał około 30 mln zł. Zakupy taboru realizuje Kolex, a Zec-Trans dzierżawi sprzęt. Spółka odrabia ubiegłoroczną stratę, a na koniec tego roku odzyska rentowność.

— O nowym taborze pomyślimy za 2-3 lata — mówi prezes.

Okiem eksperta

Mają atuty

Rail Polska — poprzez osobę głównego udziałowca Edwarda Burkhardta — ma dobre zaplecze finansowe i doświadczenie wyniesione z rynków światowych. Udowodnił on, że potrafi korzystnie inwestować w tym sektorze. Polska spółka ma szansę zdobyć nowych klientów, bo wielu korzystających dziś z usług PKP Cargo jest zainteresowanych zdywersyfikowaniem grupy przewoźników.

Henryk Klimkiewicz szef Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rail Polska przejmie spółki transportowe