Rapid Bus chce uzyskać nowe kontrakty z ZTM

Krzysztof Kluska
22-05-2001, 00:00

Rapid Bus chce uzyskać nowe kontrakty z ZTM

Spółka Rapid Bus weźmie udział w planowanym przez ZTM przetargu na obsługę miejskich przewozów pasażerskich. W grę wchodzi nawet 100 nowych autobusów, które w 2002 roku powinny wyjechać na Warszawę. Wartość kontraktu nie jest jeszcze znana.

Spółka Rapid Bus, kapitałowo związana ze światowym koncernem Vivendi, wystartuje w kolejnych przetargach na obsługę miejskich linii autobusowych.

Do czasu ogłoszenia oficjalnego przetargu władze spółki nie chcą szacować, jakie nakłady finansowe będą potrzebne do rozpoczęcia obsługi nowych kontraktów. Wiadomo jednak, że koszt nowego, niskopodłogowego pojazdu kształtuje się w granicach od 600 tys. do 1 mln zł.

W różny sposób

Prywatni przewoźnicy czekają na ogłoszenie przetargu przez Zarząd Transportu Miejskiego. Według wcześniejszych zapowiedzi na stołeczne ulice powinno wyjechać około 100 prywatnych autobusów. Przetarg ma być organizowany w dwóch turach po 50 pojazdów.

— Najpierw musimy wiedzieć, czego oczekują władze ZTM, a dopiero później możemy szacować ewentualne koszty kontraktu. Chodzi tu głównie o wielkość i wyposażenie nowych autobusów, ponieważ od tego zależy ich cena. Ewentualne zakupy nowych pojazdów mogą być sfinansowane poprzez kredyt lub leasing — informuje Tomasz Gawlik, dyrektor Rapid Bus.

Nie tylko miasto...

Obecnie oprócz obsługi miejskich linii autobusowych firma przewozi pasażerów z centrum Warszawy w okolice największych hipermarketów i centrów handlowych, takich jak Ikea w Jankach czy Real w Markach. Według Tomasza Gawlika, jest szansa na zwiększenie przez spółkę udziału w przewozach podmiejskich pomiędzy Warszawą i okolicznymi miejscowościami.

— Obsługujemy linie komercyjne na trasie Warszawa-Pruszków. Pracujemy nad tym, żeby podpisać kontrakty z władzami innych podwarszawskich miejscowości. Oprócz tego chcemy w tym roku kupić 5-6 nowych pojazdów w ramach modernizacji posiadanego taboru — komentuje Tomasz Gawlik.

Firma nie ujawnia, jakie miasteczka wchodzą w rachubę i kiedy można spodziewać się rozstrzygnięć w tych sprawach. Jako największy problem w komunikacji podmiejskiej dyrekcja Rapid Bus wymienia tzw. dzikich przewoźników, którzy działają bez żadnych umów czy koncesji.

— Władze Warszawy coraz uważniej przyglądają się prywatnym firmom zabierającym pasażerów z centrum miasta. Chodzi głównie o prawa do korzystania z przystanków, stan techniczny pojazdów czy rozkłady jazdy, których niektórzy przewoźnicy nie posiadają.

...mimo że pewniejsze

Dyrekcja Rapid Bus jest zdania, że kontrakty z ZTM, choć nie są bardzo zyskowne — przetarg wygrywa ta firma, która oferuje najniższą stawkę za kilometr — to dają najlepsze gwarancje wypłacalności.

— Kontrakty z prywatnymi podmiotami niosą pewne ryzyko. Same opóźnienia terminów płatności już znacznie utrudniają funkcjonowanie przewoźnikowi. Mimo to, nie można się tylko ograniczać do współpracy z ZTM — mówi dyrektor Gawlik.

Obecnie na warszawskich i podwarszawskich trasach jeździ 120 autobusów firmy Rapid Bus.

— Dla prywatnego przewoźnika im dłuższy okres umowy, tym lepiej. Jako optymalny czas trwania kontraktu zaweranego z ZTM uważamy okres około 8 lat. Daje to możliwość najlepszego rozłożenia w czasie inwestycji finansowych związanych z zakupami taboru — dodaje Tomasz Gawlik.

ZTM nie podaje na razie terminu ogłoszenia przetargu. Specjaliści z branży transportowej spekulują, że jeśli zapowiedzi prezydenta Jacka Zdrojewskiego, według których już z początkiem 2002 roku na mieście mają się pojawić kolejne autobusy prywatnych przewoźników, mają się sprawdzić, to ZTM już niebawem powinien zaprosić transportowców do składania ofert.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kluska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rapid Bus chce uzyskać nowe kontrakty z ZTM