Efektywne zarządzanie ryzykiem, nowe modele umów i poprawa współpracy ze zleceniodawcami i podwykonawcami to czynniki, które zdaniem europejskich budowlańców wpływają na osiągnięcie sukcesu.
Międzynarodowa firma doradcza Roland Berger Strategy Consultants przygotowała raport na temat czynników, które wpłynęły na sukces branży budowlanej w Europie. Raport został sporządzony na podstawie wyników badań, które przeprowadzono w okresie od listopada do grudnia 2002 r. wśród blisko 200 przedsiębiorstw z krajów Unii Europejskiej. Ankietowane firmy ze Szwecji, Francji i Niemiec wskazywały na poprawę warunków działania w obszarze budownictwa. Natomiast spółki z Beneluksu, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii uważały, że nastąpiło w ostatnim czasie pogorszenie warunków rozwoju.
Unia Europejska oznacza dla firm budowlanych nową rzeczywistość. Wzrost konkurencyjności i wysoki stopień konsolidacji wymusiły zmiany w sposobie myślenia i działania wielu firm budowlanych. Według analityków Roland Berger Strategy Consultants, rozwiązaniem dla firm budowlanych jest zwiększenie innowacyjności, aktywne zarządzanie ryzykiem oraz większy stopień kooperacji ze zleceniodawcami i dostawcami.
Okazuje się, że menedżerowie europejskich firm budowlanych borykają się z podobnymi problemami jak przedstawiciele polskich spółek. Pytani o największe utrudnienia w branży wymieniają współpracę z podwykonawcami i dostawcami. Ich zdaniem, konieczne jest także przeprowadzenie zmian w zakresie zarządzania innowacjami oraz efektywnym zarządzaniu ryzykiem. Takie opinie padały zwłaszcza z ust menedżerów firm z krajów, gdzie rynek budowlany charakteryzuje mały wskaźnik konsolidacji — na przykład Włochy czy Niemcy. Z kolei na rynkach o wysokim stopniu skonsolidowania branży, takich jak np. Szwecja, potrzeba działania w tym zakresie jest wyraźnie niższa.
Warto też przyjrzeć się czynnikom, które, zdaniem szefów europejskich firm budowlanych, wpływają na sukces w tej branży. Większość ankietowanych wymienia efektywne zarządzanie ryzykiem, wprowadzenie nowych modeli umów i sprzedaży oraz poprawę kooperacji ze zleceniodawcami i dostawcami materiałów. Wskazywano również na rosnące znaczenie inwestycji sektora publicznego i prywatnego. Mniejsze znaczenie miały natomiast uregulowania prawne i konkurencja cenowa.
Analitycy z Roland Berger Strategy Consultants przyjrzeli się bliżej rynkowi niemieckiemu. Kryzys w branży budowlanej trwa tam od siedmiu lat. Niemiecki sektor budowlany charakteryzuje się niskim stopniem konsolidacji oraz konserwatywnym podejściem do biznesu. Poważnym problemem dla firm jest konkurencja ze strony dostawców spoza Niemiec. Poza tym spółki wyniszczają się nawzajem wojnami cenowymi.
Z raportu wynika, że niemieckie firmy negatywnie oceniają uwarunkowania gospodarczo-polityczne i ustawowe regulacje dotyczące rynku budowlanego.
Zdaniem analityków, w takiej sytuacji decydujące dla osiągnięcia sukcesu będą zdolności do innowacji, aktywne zarządzanie ryzykiem oraz formy współpracy dostosowane do potrzeb klienta. To oznacza konieczność zamiany sposobu myślenia niemieckich menedżerów. Powinni być bardziej otwarci na nowe, aktywne formy rozwoju biznesu, a nie tylko ochronę przed recesją poprzez redukcję kosztów i operacyjne zarządzanie ryzykiem. Mimo ewidentnych korzyści z konsolidacji sektora, w postaci zmniejszenia nacisku konkurencyjnego, w Niemczech powstaje coraz więcej małych firm, w tym także na bazie upadłych ogromnych korporacji.