Rarytas dla miłośników czeskiej marki

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2012-11-22 00:00

Auto do floty: Skoda Rapid

Nowy Rapid ma być samochodem dla wszystkich. Jest tani, żeby nie powiedzieć i wielki. Kilka lat temu rynek przyjąłby go z otwartymi portfelami, ale dziś konkurencja oferuje wiele podobnych aut. Czym więc jest więc Rapid? Ot, ciut mniejszą Octavią za ciut mniejsze pieniądze.

Silnik benzynowy

1,2 MPI 75 KM. Trzycylindrowy, rzędowy. Dostępny wyłącznie z 5-biegową skrzynią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1198 ccm moc 75 KM maksymalny moment obrotowy (przy 3,75 tys. obr./min) 112 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 13,9 s prędkość maksymalna 175 km/h spalanie: w mieście 8,4 l/100 km poza miastem 4,8 l/100 km

1,2 TSI. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 5-biegową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1197 ccm moc 85 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,5-3,5 tys. obr./min) 160 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,8 s prędkość maksymalna 183 km/h spalanie: w mieście 6,5 l/100 km poza miastem 4,4 l/100 km

1,2 TSI. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 6-biegową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1197 ccm moc 105 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,55-4,10 tys. obr./min) 175 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,3 s prędkość maksymalna 195 km/h spalanie: w mieście 6,9 l/100 km poza miastem 4,6 l/100 km

Silnik Diesla

1,6 TDI. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 5-stopniową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1589 ccm moc 105 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,5-2,5 tys. obr./min) 250 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,3 s prędkość maksymalna 190 km/h spalanie: w mieście 6,9 l/100 km poza miastem 4,6 l/100 km

Miejsce

550 l przestrzeni to imponujący wynik. Po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy otrzymujemy 1490 l. To wartości dla wersji bez koła zapasowego. Jeśli takowe załadować do bagażnika, to wymienione wartości są mniejsze o 20 l. Co istotne, Rapid nie jest klasycznym sedanem. To liftback (klapa bagażnika unosi się razem z szybą). Takie rozwiązanie bardzo ułatwia dostęp do bagażnika.

Wyposażenie

Active. Wersja najtańsza. Ceny Skody Rapid z tym pakietem wyposażenia zaczynają się od 47 950 zł. W zamian: centralny zamek, instalacja radiowa pod fabryczne radio (samego radia nie ma, są za to cztery głośniki). Szyby z przodu sterowane elektrycznie (tył na korbę). Lusterka zewnętrzne regulowane manualnie, fotel kierowcy z regulacją wysokości. Tylna kanapa składana i dzielona (60:40). Są oczywiście poduszki powietrzne (po dwie czołowe, boczne i kurtynowe) oraz systemy: ESP, ABS i kilka innych. Na tylnej kanapie dwa uchwyty isofix, przednie reflektory ze światłami do jazdy dziennej, przyciemnione szyby i przygotowanie do montażu bagażnika dachowego. Klamki i lusterka nie są pokryte lakierem. Rapid Active spoczywa na 15-calowych stalowych felgach (opony 185/60).

Ambition. Po pierwsze – dopłata: 5,2 tys. do poprzedniej wersji. Czyli ceny takiego modelu zaczynają się od 53 150 zł. Po drugie – kilka dodatków do tego, co ma pakiet Active. Centralny zamek bogatszy o funkcję zdalnego sterowania. W konsoli środkowej zatknięte fabryczne radio z CD/MP3. Jest również klimatyzacja manualna, komputer pokładowy. Schowek dolny po stronie pasażera „doposażony” jest w światełko. Między przedni fotelami podłokietnik ze schowkiem. Lusterka boczne sterowane elektrycznie. Są też przednie lampy przeciwmgłowe. Reszta bez zmian.

Elegance. Pakiet Ambition wzbogacony za dopłatą 4,8 tys. zł o: lepsze radio i dwa dodatkowe głośniki, tempomat, tylne czujniki parkowania, wielofunkcyjną, pokrytą skórą kierownicę (w skórze również gałka zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego). Elektryczne sterowanie wszystkich szyb i regulowana wysokość fotela kierowcy. Najtańszy Rapid z takim wyposażeniem kosztuje 57 950 zł (silnik 1,2 MPI).

Warto kupić, bo…

Rapid ma wszystko to, za co ludzie cenią Skodę. Trwa promocja, a 4090 zł piechotą nie chadza. To lider przestrzeni. I to wszędzie: z przodu, z tyłu i w bagażniku.

Trzeba pamiętać, że…

Konkurencja nie śpi. Jest w czym wybierać. Wnętrze Rapida jest poprawne, ale przytłaczająco smutne, wręcz depresyjne. Rapid ma tendencje do podsterowności. I to wcale nie przy „sportowej” jeździe.

Do twojej floty wybraliśmy…

Skodę Rapid z silnikiem benzynowym TSI o mocy 85 KM, z ręczną 5-biegową skrzynią i pakietem Green Tec oraz wyposażeniem Ambition za 58 800 zł (auto 57 650 zł, pakiet Greet Tec 1150 zł).

Nie proponujemy diesla. Ten, który jest w ofercie, jest za drogi. Bardziej „flotowy” pojawi się w sprzedaży dopiero pod koniec 2013 r. Podstawowa jednostka benzynowa (1,2 MPI) jest bardzo słaba. Tymczasem proponowana przez nas słabsza odmiana TSI doskonale radzi sobie z Rapidem. Nie jest to oczywiście demon prędkości, ale nie jest również demonem spalania. Celujemy w średni poziom wyposażenia. Co prawda już podstawowy jest całkiem przyzwoity, ale naszym zdaniem środkowy jest całkiem opłacalny. W symulacji przyjęliśmy cenę katalogową. Ale trwa promocja. Zapłacisz ponad 4 tys. zł mniej (to kolejny argument za środkowym poziomem wyposażenia). Proponujemy dodanie pakietu „ekologicznego”, bo to dziś w dobrym guście. Producent obiecuje też, że za zainwestowane w ten pakiet 1150 zł zredukujesz zużycie paliwa o ponad 0,5 l na 100 km.

Jak kupić, jak zapłacić?

Za gotówkę: 58 800 zł

Na kredyt (miesięczna rata):

1252,01 zł – Volkwagen Bank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 13,35 proc.

1153,27 zł – Multibank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,54 proc.

1188,85 zł – Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc.

Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN. Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl

W leasingu (miesięczna rata): 1125 zł (netto) – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 7,0 proc. Symulację przygotował Masterlease*.

Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata): 897 zł (netto) – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 35,0 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

*symulacja nie jest ofertą handlową.**auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów).

Czy wiesz, że…

Jeszcze w tym roku do silników oferowanych do Skody Rapid dołączy 122- konna jednostka benzynowa. Będzie to doładowany motor o pojemności 1,4 l, sprzedawana wyłącznie z 7-biegową przekładnią DSG. Ceny takich modeli będą się zaczynały od 62 950 zł. W IV kwartale 2013 r. pojawi się z kolei kolejny diesel. Będzie to słabsza odmiana silnika 1,6 TDI o mocy 90 KM łączona z 5-biegową skrzynią manualną lub DSG. Ceny nie są jeszcze znane. Do każdego silnika (poza 1,2 MPI) można dokupić pakiet Green Tec. Oczywiście wymaga dopłaty – 1150 zł. W zamian kilka rozwiązań obniżających zużycie paliwa (i emisję CO ), m.in. opony o niższych oporach toczenia i system start & stop.

Producent zapewnia, że auto z tym pakietem pali mniej: w mieście o około 0,6 l na 100 km. Z okazji wprowadzenia na rynek Rapid jest… w promocji. Od cennikowej propozycji z miejsca należy odjąć 4090 zł. Niestety, nie wiadomo, do kiedy potrwa ta promocja. W 2013 r. do sprzedaży wejdzie Skoda Rapid z nadwoziem kombi.

Podobne u konkurencji**

Chevrolet Cruze 5D 1,6 124 KM LT+ 57 490 zł

Renault Fluence 1,6 110 KM Privilege 58 400 zł

Hyundai i30 1,4 MPI 100 KM Classic + 57 400 zł