Ratunkiem zarządzanie ceną

opublikowano: 14-09-2016, 22:00

Co druga firma jest zaangażowana w wojnę cenową, a 80 proc. przedsiębiorców odczuwa presję dotyczącą rynkowych stawek.

Coraz silniejsza konkurencja ze strony tanich dostawców, a także większa chęć negocjacji ceny przez klientów — to jedne z powodów rosnącej presji cenowej, która jest widoczna w każdej branży. Odczuwa ją już osiem na dziesięć firm — dowiadujemy się z najnowszego międzynarodowego badania cenowego „Global Pricing Study 2016”.

Co więcej, aż 49 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu przyznaje, że są aktywnie zaangażowani w wojnę cenową. Firmom bardzo trudno jest poprawić poziom marżowości — zaledwie sześć na dziesięć firm przyznaje, że udało im się to w ciągu ostatniego roku.

— Sytuacja będzie się pogarszać ze względu na konieczność podnoszenia płac w wielu branżach, doprowadzając do wzrostu kosztów stałych w firmach nawet o 3 proc. To natomiast może wiązać się z dalszym spadkiem zysków — tłumaczy Richard Zinoecker, partner zarządzający warszawskim biurem Simon-Kucher & Partners.

Są też firmy, które nawet w tak konkurencyjnych warunkach cenowych nie obawiają się rosnących kosztów. Ich sposób to profesjonalne podejście do zarządzania cenami, czyli tzw. pricing excellence. W badaniu aż 87 proc. respondentów wskazało, że usprawnienia w obszarze strategiicenowej, kontroli cen oraz narzędzi wpierających proces zarządzania cenami są im bardzo potrzebne. Natomiast 13 proc. przebadanych firm potwierdza, że kompetentne podejście do polityki cenowej ma efektywne przełożenie na ich firmy. Zyski tych przedsiębiorców, mierzone marżą EBIDTA, są o 27 proc. wyższe od pozostałych.

Zdecydowana większość firm (93 proc.) przyznaje, że digitalizacja w najbliższych latach zrewolucjonizuje biznes, a zmiany te nie ominą strategii cenowych, którymi kierują się przedsiębiorcy. Mimo że wiele firm postrzega digitalizację jako szansę dla rozwoju (68 proc.), to kiedy zadaje im się pytanie, jak tę szansę zamienić w przewagę konkurencyjną — przedsiębiorcom brakuje pomysłów. I choć pricing excellence jest decydującym czynnikiem w procesie digitalizacji firmy, biznes często go pomija. Warto zauważyć, że jeżeli przedsiębiorcy brakuje wiedzy o tym, w jaki sposób kształtować ceny produktów lub usług w cyfrowym świecie, nawet najlepsza strategia digitalizacji okaże się bezużyteczna. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu