Regionalne lotniska będą inwestować
Lokalne porty lotnicze planują rozbudowę infrastruktury kosztem 90 mln zł
Trzy spółki zarządzające lotniczymi portami regionalnymi chcą w tym roku podnieść swoje kapitały. Nowe emisje ich akcji w większości przypadków obejmie Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze. Zdobyte w ten sposób środki pójdą na inwestycje.
W kraju działają już tylko dwa porty regionalne, które nie zostały przekształcone w spółki prawa handlowego — w Rzeszowie i Zielonej Górze. Pozostałymi lotniskami zarządzają firmy, których udziałowcami zostały władze lokalne, Skarb Państwa, PPL i podmioty gospodarcze.
Emisje dla PPL
— Jesteśmy jedynym portem regionalnym, w którym PPL nie ma żadnych udziałów. Spodziewamy się jednak, że PPL obejmie znaczną część naszej nowej emisji akcji, na sumę 1 do10 mln zł — mówi Stanisław Rak, prezes zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Fundusze uzyskane z emisji władze bydgoskiej spółki przeznaczą na budowę własnej stacji paliw lotniczych, zakup sprzętu specjalistycznego oraz montaż systemu naprowadzania.
29 czerwca także akcjonariusze Portu Lotniczego Wrocław podejmą decyzję o podniesieniu kapitału spółki o 3, 85 mln zł. Nową emisję akcji także ma objąć PPL. Wrocław, który w tym roku oddaje do użytku nowy terminal pasażerski i cargo, zamierza do końca roku wybudować wieżę lotniskowej straży pożarnej, co pochłonie około 6 mln zł.
Kosztowne pasy
Najdroższe inwestycje przygotowywane w portach lotniczych związane są z wydłużaniem pasów startowych. Przymierza się do tego Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, zarządzające portem w Pyrzowicach. 19 czerwca spółka przeprowadzi nową emisję akcji na ponad 12 mln zł. Na budowę kilometra pasa startowego trzeba będzie przeznaczyć 20 mln zł. Prace nad tym ruszą jednak dopiero w przyszłym roku. W tym roku GTL wyłoży 4 mln zł na rozbudowę płyty startowej.
O 250 metrów chce wydłużyć drogę startową Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. Inwestycja ta, podobnie jak w Katowicach, nie zostanie jednak rozpoczęta w tym roku, bowiem spółka buduje nowy terminal cargo oraz rozbudowuje terminal pasażerski, co pochłonie około 30 mln zł.
Cargo dla zarobku
W tym roku nowy terminal cargo wraz z infrastrukturą odda do użytku Port Lotniczy Poznań-Ławica. Spółka zamierza zainwestować jeszcze w tym roku 20 mln zł w rozbudowę płyty postojowej i drogi kołowania, a także na budowę zaplecza warsztatowego.
Na nowy terminal czeka jeszcze Szczecin. Spółka zarządzająca lokalnym portem lotniczym rozpocznie budowę nowoczesnego terminalu w lipcu i wyłoży na to w tym roku 10 mln zł. Inwestycja potrwa 2-2,5 roku.
— Kapitał naszej spółki, który wynosi obecnie 5,5 mln zł, zostanie powiększony o blisko 7 mln zł. Emisję opłaci aportem Skarb Państwa. Za zdobyte w ten sposób środki zamierzamy kupić system naprowadzania ILS/DME — twierdzi Andrzej Aleksandrowicz, prezes zarządu Port Lotniczy Mazury-Szczytno.
Podwyższenia kapitału w drodze wniesienia aportu przez PPL i Gminę Miasta Gdańsk spodziewa się Port Lotniczy Gdańsk-Trójmiasto. Spółka chce w tym roku, kosztem 1,5 mln zł, zmodernizować terminal cargo oraz system odprowadzania wód opadowych. Za dwa lata rozpocznie budowę nowego terminalu cargo.