Czytasz dzięki

Rejestracje chwilowo w normie

opublikowano: 17-06-2020, 22:00

W ciągu 10 dni czerwca zarejestrowano niemal tyle samo aut, ile rok wcześniej. Nie oznacza to jednak końca kryzysu.

Pierwsza dekada czerwca zaskoczyła obserwatorów rynku motoryzacyjnego — zarejestrowano 13 001 nowych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t), niemal tyle samo, ile w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy urzędy wydały o 247 kompletów tablic rejestracyjnych więcej. Oznacza to, że pod względem liczby rejestracji czerwiec 2020 tylko o niespełna 1,9 proc. był gorszy od zeszłorocznego. To symboliczny spadek. Przypomnijmy, że w ciągupierwszych 10 dni maja zarejestrowano o ponad 63 proc. samochodów mniej, a cały poprzedni miesiąc zakończył się wynikiem o blisko 53,8 proc. gorszym niż rok wcześniej.

Na niezłe wyniki 10 dni czerwca złożyły się dwa zjawiska. Pierwszy to mocne wyhamowanie spadku zainteresowania autami osobowymi — zarejestrowano ich 11,35 tys., o 4,7 proc. mniej niż przed rokiem. Drugim jest duży wzrost popytu na nowe samochody dostawcze. Przybyło ich ponad 1,64 tys., aż o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Czy w związku z tym możemy już odtrąbić pożegnanie kryzysu na rynku nowych aut, wywołanego pandemią COVID-19? Niestety nie.

— Czerwcowy wynik jest dziwny i znacznie odbiegający od wcześniejszych prognoz, które zakładały spore spadki. Sukces nie jest jednak efektem lawinowego powrotu klientów do salonów. W części to pokłosie kontraktów zawartych przed pandemią. Powoli zjeżdżają do dilerów auta, których produkcja została wstrzymana i teraz są wydawane klientom — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Uaktywniła się również akcja wyprzedażowa. Na placach dilerów aut wciąż jest sporo, a ceny atrakcyjne. Obawa przed ich zapowiadaną podwyżką może zachęcać do wcześniejszych zakupów.

— Swoje zrobił również reeksport. Wyhamowany wraz z zamknięciem granic powraca. Szacowany udział reeksportu za pięć miesięcy tego roku wynosi około 10 proc. ogółu rejestracji. W pierwszej dekadzie czerwca udział jest zdecydowanie wyższy. W kilku przypadkach przekracza 30 proc., co oczywiście może wpływać na pozycję w rankingu kilku marek. Na oficjalne potwierdzenie wyników trzeba jeszcze trochę poczekać. Firmy, które wywożą auta, mają 30 dni na zgłoszenie wywozu, a ten nie zawsze następuje zaraz po rejestracji — dodaje Wojciech Drzewiecki.

Samar podtrzymuje prognozę, która zakłada spadek liczby rejestracji w tym roku o 25-30 proc.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane