Reklamodawcy wybierają online

06-12-2016, 22:00

Rynek przekazów promocyjnych rośnie dzięki coraz większym nakładom finansowym w media społecznościowe i wideo w sieci.

Tegoroczne inwestycje związane z reklamą osiągną wartość 6,91 mld zł netto, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W 2017 r. rynek ten będzie rósł z taką samą dynamiką i jego wartość ma sięgnąć 7,1 mld zł — prognozuje agencja mediowa Zenith.

— Choć zarówno na polskim, jak i na globalnym rynku panuje niepewność, na którą w dużej mierze wpływa sytuacja polityczna, wydatki reklamowe stabilnie rosną. Druga połowa roku miała przynieść ożywienie w polskiej gospodarce za sprawą zwiększonej konsumpcji, będącej m.in. efektem programu 500+. Ostatnie dane dotyczące PKB pokazują, że wydatki konsumpcyjne stały się rzeczywiście motorem wzrostu, ale konsumpcja nie wzrosła na tyle, by zrekompensować spadek inwestycji, i nasza gospodarka wyraźnie spowalnia. Siłę nabywczą konsumentów mogą jednak obniżyć zmiany w systemie podatkowym. Niepewność na rynku reklamowym pogłębiają też stojąca pod znakiem zapytania aktywność reklamowa spółek skarbu państwa oraz kwestia możliwych ograniczeń w reklamie farmaceutyków — komentuje Justyna Mazur, partner zarządzający w Zenith. Dynamika wydatków reklamowych na polskim rynku różni się w zależności od medium. I tak w przypadku telewizji, w drugim półroczu 2016 r., nastąpiło spowolnienie — to efekt zmniejszania budżetów na tę formę promocji, szczególnie przez dużych reklamodawców. Według prognozy Zenith, ten rok zamknie się wzrostem o 1,6 proc. wobec ubiegłego roku, ale w 2017 r. nastąpi dalsze spowolnienie. Segment reklamy online natomiast odnotuje w tym roku wzrost o 12 proc. i utrzyma podobne tempo (12,1 proc.) także w 2017 r. Dzieje się tak dlatego, że wyraźnie wzrasta aktywność reklamowa MSP, które korzystają z możliwości zaistnienia w wyszukiwarkach czy mediach społecznościowych. Warto zauważyć, że na wzrost segmentu online ma wpływ liczba użytkowników używających adblockery, co zauważalnie wpływa na dostępność powierzchni reklamowej i prowadzi do podniesienia cen reklam. Warto dodać, że wciąż dużym zainteresowaniem wśród reklamodawców cieszy się radio — w 2016 r. odnotuje wzrost o 3,4 proc., a w przyszłym o kolejne 3,1 proc. Trwa również świetna passa kina, na które wydatki w tym roku będą wyższe o 1,3 proc., a w przyszłym mają utrzymać tę samą dynamikę. Z drugiej strony są spadki — wydatki na reklamę w dziennikach będą w tym roku niższe od ubiegłorocznych o 18,9 proc., a w magazynach — o 15,4 proc. Przyszły rok to dalsze spadki: o 16,9 proc. w dziennikach i o 14,5 proc. w magazynach. © Ⓟ

12 proc. Taka jest roczna dynamika wzrostu rynku reklamy online.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Reklamodawcy wybierają online