Rekomendacja S II – rewolucja czy rozczarowanie?

Tomasz Jaroszek, Comperia.pl
opublikowano: 03-07-2009, 13:58

Oczekiwana od miesięcy rekomendacja w końcu weszła w życie. Niektóre zapisy Komisji Nadzoru Finansowego budzą jednak kontrowersje. Czy aby na pewno opłaca się zmieniać formę spłaty kredytu? Jak banki dostosowały się do nowych przepisów? Nowa alternatywa spłaty może okazać się przereklamowana.

Idea oferowania kredytobiorcy swobody w wyborze sposobu dokonywania spłaty rat kredytu hipotecznego upadła w momencie wprowadzenia do rekomendacji zapisu o sugerowanej jednokrotnej możliwości wyboru systemu spłat. Niewątpliwie zniechęci to klientów banków, które zastosują się do sugestii KNF-u.

Rekomendacja zwiększa ochronę klientów, ale nie jest jej celem nadmierne ingerowanie w relacje klient-bank. Decyzja o zmianie sposobu spłaty rat powinna być wnikliwie przemyślana przez klienta, tak, by decydując się na taki wybór rozważył wszystkie koszty i korzyści tego rozwiązania. - tłumaczy KNF i nie myli się na pewno co do rozważenia kosztów, bo te nie są wcale niskie. Sporządzenie aneksu do umowy, pozwalające nam na zmianę sposobu spłaty to kilkaset złotych.

Ryzyko większych kosztów

Kilkaset złotych wydane na aneks do umowy nie musi oznaczać końca kosztów nowego sposobu spłaty. Niektóre banki zaproponowały założenie bezpłatnych rachunków walutowych. Warto jednak sprawdzić ile wynosi koszt przelewu z takiego konta. Może on okazać się kilkukrotnie droższy niż przelew pomiędzy rachunkami prowadzonymi w złotych.

Możemy również wybrać opcję wpłaty środków bezpośrednio w kasie banku. Nie skorzystają z tego jednak klienci banków wirtualnych, takich jak mBank, który nie prowadzi obsługi kasowej. W innych przypadkach może okazać się to tańszym rozwiązaniem. Trudno jednak przewidzieć dalszy rozwój wydarzeń – wraz ze wzrostem zainteresowania kupnem waluty w kantorach mogą wzrosnąć kursy. W ten sposób zamiast narzekać na wysokie spready w bankach zaczniemy narzekać na chciwość właścicieli kantorów.

Kto zarobi na rekomendacji

W odpowiedzi na wprowadzenie rekomendacji wyróżnił się Deutsche Bank PBC, który zachęca kredytobiorców do kupna franków szwajcarskich za pośrednictwem banku. Wprawdzie oferuje miesięczną premię za dokonane transakcje, jednak koszt spreadu wciąż pozostaje dosyć wysoki a z bankiem musimy się związać na dobre i na złe. Wymogiem skorzystania z programu jest założenie rachunku oraz regularne wpłaty minimum 3 tys. zł.

Zarobić na rekomendacji mogą niewątpliwie kantory. Zyskać mogą także banki takie jak Deutsche Bank, które dzięki promocjom tego typu zyskają nowych klientów. Trudno jednak powiedzieć czy zarobią sami kredytobiorcy.

Tomasz Jaroszek
Comperia.pl

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Jaroszek, Comperia.pl

Polecane