Rekord polskich producentów aut

Polskie firmy sektora motoryzacyjnego sprzedały w minionym półroczu produkty za ponad 77,4 mld zł.

Produkcja sprzedana wytwórców pojazdów samochodowych, przyczep i naczep w I połowie 2017 r. była o 7,5 proc. większa niż rok wcześniej. W ciągu pięciu ostatnich lat wyniki sprzedaży tego sektora w Polsce wzrosły o ponad 40 proc. Jak wynika z danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers. pl, która monitoruje ten rynek, wśród dużych i średnich firm (zatrudniających powyżej 49 osób) najwyższe przychody osiągnęli producenci części i akcesoriów.

Ich łączna sprzedaż sięgnęła 43,48 mld zł, co oznacza wzrost o prawie jedną dziesiątą. Wynik jest o ponad połowę lepszy niż pięć lat temu. Producenci części i akcesoriów odpowiadają za 57,4 proc. przychodów całego sektora. Prawie 40 proc. wyniku to zasługa wytwórców pojazdów, a pozostałe 3 proc. przypada na firmy specjalizujące się w produkcji przyczep i naczep.

— Produkcja sprzedana producentów części i akcesoriów rośnie szybciej niż producentów pojazdów. Przekłada się to na rosnący udział tej grupy — zauważa Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Jego zdaniem, pięć lat temu ten udział producentów komponentów wynosił 53,7 proc. W jeszcze większym stopniu niż produkcja sprzedana wzrósł w minionych sześciu miesiącach eksport przemysłu motoryzacyjnego. Sięgnął 13,2 mld EUR, co oznacza, że był o ponad 9,5 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Zatrudnienie w firmach z sektora, które mają więcej niż dziewięciu pracowników, zwiększyło się o 8 proc. Pracę w branży znalazło kolejne 14,2 tys. osób. Łączne zatrudnienie wyniosło 192,6 tys. osób. Jeszcze nigdy do tej pory polski przemysł motoryzacyjny nie zatrudniał aż tylu pracowników. W kolejnych miesiącach można się spodziewać dalszego wzrostu zatrudnienia, ponieważ wiele firm rozbudowuje zakłady, a na rynek wchodzą nowe. Sektor motoryzacyjny — podobnie zresztą jak wiele innych branż — boryka się z coraz większym problemem znalezienia pracowników.

— Jest to szczególnie widoczne na Górnym i Dolnym Śląsku — mówi Małgorzata Zborowska, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Z analiz firmy wynika, że inwestorzy zaczynają wybierać miejsca, w których natężenie przemysłu motoryzacyjnego było dotychczas niższe, np. Opolszczyznę, (Hengst w Gogolinie oraz IAC Group i UFI Filters w Opolu) czy województwo kujawsko-pomorskie (Konsberg Automotive w Brześciu Kujawskim, Boryszew Oddział Maflow w Toruniu).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Rekord polskich producentów aut