Rekord polskich producentów aut

opublikowano: 25-09-2017, 22:00

Polskie firmy sektora motoryzacyjnego sprzedały w minionym półroczu produkty za ponad 77,4 mld zł.

Produkcja sprzedana wytwórców pojazdów samochodowych, przyczep i naczep w I połowie 2017 r. była o 7,5 proc. większa niż rok wcześniej. W ciągu pięciu ostatnich lat wyniki sprzedaży tego sektora w Polsce wzrosły o ponad 40 proc. Jak wynika z danych firmy analitycznej AutomotiveSuppliers. pl, która monitoruje ten rynek, wśród dużych i średnich firm (zatrudniających powyżej 49 osób) najwyższe przychody osiągnęli producenci części i akcesoriów.

FORUM

Ich łączna sprzedaż sięgnęła 43,48 mld zł, co oznacza wzrost o prawie jedną dziesiątą. Wynik jest o ponad połowę lepszy niż pięć lat temu. Producenci części i akcesoriów odpowiadają za 57,4 proc. przychodów całego sektora. Prawie 40 proc. wyniku to zasługa wytwórców pojazdów, a pozostałe 3 proc. przypada na firmy specjalizujące się w produkcji przyczep i naczep.

— Produkcja sprzedana producentów części i akcesoriów rośnie szybciej niż producentów pojazdów. Przekłada się to na rosnący udział tej grupy — zauważa Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Jego zdaniem, pięć lat temu ten udział producentów komponentów wynosił 53,7 proc. W jeszcze większym stopniu niż produkcja sprzedana wzrósł w minionych sześciu miesiącach eksport przemysłu motoryzacyjnego. Sięgnął 13,2 mld EUR, co oznacza, że był o ponad 9,5 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Zatrudnienie w firmach z sektora, które mają więcej niż dziewięciu pracowników, zwiększyło się o 8 proc. Pracę w branży znalazło kolejne 14,2 tys. osób. Łączne zatrudnienie wyniosło 192,6 tys. osób. Jeszcze nigdy do tej pory polski przemysł motoryzacyjny nie zatrudniał aż tylu pracowników. W kolejnych miesiącach można się spodziewać dalszego wzrostu zatrudnienia, ponieważ wiele firm rozbudowuje zakłady, a na rynek wchodzą nowe. Sektor motoryzacyjny — podobnie zresztą jak wiele innych branż — boryka się z coraz większym problemem znalezienia pracowników.

— Jest to szczególnie widoczne na Górnym i Dolnym Śląsku — mówi Małgorzata Zborowska, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Z analiz firmy wynika, że inwestorzy zaczynają wybierać miejsca, w których natężenie przemysłu motoryzacyjnego było dotychczas niższe, np. Opolszczyznę, (Hengst w Gogolinie oraz IAC Group i UFI Filters w Opolu) czy województwo kujawsko-pomorskie (Konsberg Automotive w Brześciu Kujawskim, Boryszew Oddział Maflow w Toruniu).

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane