Rekrutacja musi być zgodna z prawem

opublikowano: 27-07-2017, 22:00

Pracodawca, który podczas rozmowy kwalifikacyjnej zadaje pytania naruszające prywatność kandydata, robi to nielegalnie.

Nawet najlepiej wyszkoleni rekruterzy poruszają czasem tematy, których nie powinni podejmować. Dlaczego nie powinni? Bo w ten sposób łamią prawo.

— Kodeks pracy jasno wylicza, jakie informacje pracodawca może uzyskać od kandydata. Lista jest krótka — imię, nazwisko, adres i data urodzenia. Decyzja o zatrudnieniu powinna, według prawa, zapaść na podstawie informacji dotyczących naszego wykształcenia i doświadczenia zawodowego — zaznacza Joanna Żukowska z MonsterPolska.pl. Jakich pytań powinien zatem wystrzegać się pracodawca, a jednocześnie na jakie kandydat nie musi odpowiadać? Przede wszystkich zatrudniający nie może wypytywać potencjalnego pracownika o stan zdrowia. Nie ma również prawa pytać o to, czy aplikujący pali papierosy bądź jest uzależniony od alkoholu. Nie może także prosić o wykonanie badań. Wyjątkiem są te wstępne i okresowe przeprowadzane u lekarza medycyny pracy, które pozwalają stwierdzić, czy pracownik może wykonywać pracę na danym stanowisku. Kolejnym obszarem, w którym pracodawcy często przekraczają granice, są pytania kierowane przede wszystkim do kobiet — o planowane macierzyństwoi dzieci. Próbując zdobyć tego typu informacje, zatrudniający dopuszczają się dyskryminacji ze względu na płeć. Niezgodne z prawem jest też pytanie o orientację seksualną. Rekrutera nie powinno również interesować, jakiego wyznania i pochodzenia etnicznego jest kandydat. Nie ma prawa pytać także o poglądy polityczne ani o przynależność do związków zawodowych i innych organizacji. Bywa tak, że rekrutujący balansują na granicy, zadając pytanie, które z pozoru brzmi czysto zawodowo, jak choćby „czy istnieją przeciwwskazania do podjęcia przez panią pracy”. Odpowiedź oczywiście zależy od kandydata, jednak zawsze warto trzymać się tematów dotyczących jedynie kwestii zawodowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane