Resort transportu ma oferty dla MSP

Maria Trepińska
opublikowano: 2001-07-13 00:00

Resort transportu ma oferty dla MSP

Ministerstwo transportu zamierza w trzecim kwartale 2001 r. ogłosić przetarg dla prywatnych inwestorów na modernizację i utrzymanie wytypowanych dróg krajowych. Za zrealizowane inwestycje budżet państwa płaciłby firmom w odroczonym terminie. Tymczasem pod koniec października ma zostać oddany do użytku odcinek autostrady A-4 Chorzów Batory — ul. Mikołowska w Katowicach.

Jerzy Widzyk, minister transportu. jest entuzjastycznie nastawiony do tzw. programu prywatyzacji przy modernizacji dróg. Obecnie firma konsultingowa opracowuje szczegóły koncepcji, która ma przyczynić się do przyśpieszenia modernizacji dróg krajowych. Będzie to program pilotażowy, po raz pierwszy realizowany w Polsce.

Jesienią przetargi

— Planujemy, że w trzecim kwartale 2001 r. ogłosimy pierwsze przetargi na cztery projekty pilotażowe dotyczące modernizacji dróg — mówi Jerzy Widzyk.

Zdaniem ministra Widzyka, tzw. program prywatyzacji przy modernizacji dróg adresowany jest do małych i średnich firm.

— Chcemy im stworzyć szansę rozwoju, poprzez udział w modernizacji sieci dróg — wyjaśnia Jerzy Widzyk.

Resort transportu liczy na spore zainteresowanie projektem. Jednak ostateczna wersja programu nie jest jeszcze gotowa. Obecnie trwają końcowe uzgodnienia. Najistotniejsze w tej sprawie będą zasady rozliczania za wykonane prace modernizacyjne. Projekt zakłada, że firma, która wygra przetarg będzie remontować drogi na własny rachunek, według określonych standardów, a następnie ma odpowiadać za ich utrzymanie. Potem ma ona odzyskać zaangażowane środki z zyskiem. Na razie minister Widzyk nie potrafi określić, jaka może być stopa zwrotu z inwestycji.

Grant 0,5 mln EUR

Ministerstwo transportu otrzymało grant wartości 0,5 mln EUR (1,7 mln zł) z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na opracowanie zasad programu dotyczącego oddania do modernizacji i wieloletniego utrzymania wytypowanych odcinków dróg krajowych. Zdaniem Jerzego Widzyka, idea tego przedsięwzięcia wynika z tego, że obecnie brakuje środków budżetowych na remonty dróg, a po roku 2006 pieniędzy na ten cel będzie bardzo dużo.

— Po akcesji Polski do Unii Europejskiej mamy otrzymać znaczące środki pomocowe, które będziemy mogli przeznaczyć na spłatę zobowiązań wobec firm, które zainwestowały wcześniej w modernizację dróg — wyjaśnia Jerzy Widzyk.

Resort transportu zamierza w najbliższym czasie podjąć się rozmów z bankami na temat ich udziału w planowanym przedsięwzięciu.

Jesienią odcinek A-4

Zgodnie z przygotowanym projektem prywatne firmy będą mogły modernizować m.in. drogi nr 52 na odcinku Bielsko-Biała granica województwa małopolskiego. Wartość inwestycji szacowana jest na 100 mln zł.

Natomiast w województwie opolskim inwestorzy będą mogli zająć się modernizacją i utrzymaniem drogi nr 46, na odcinku od granicy województwa dolnośląskiego — do autostrady A-4. Wartość inwestycji ma wynieść około 120 mln zł.

— Pod koniec października ma zostać oddany do użytku odcinek autostrady A-4, od ul. Mikołowskiej w Katowicach do Chorzowa Batorego — podkreśla Jerzy Widzyk.

Modernizacja i budowa dróg w województwie śląskim w latach 2001-2015 ma kosztować łącznie ponad 11 mld zł.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface