Rewolucja w programie MdM

opublikowano: 16-06-2015, 00:00

W programie Mieszkanie dla Młodych (MdM) może dojść do zaskakującej zmiany — uważają eksperci Grupy Emmerson.

Na posiedzeniu podkomisji zajmującej się nowelizacją ustawy regulującej działanie MdM-u zaproponowano włączenie do niego rynku wtórnego.

Koniec z wykluczeniem

Propozycję poparli przedstawiciele PO i PiS, więc jej wprowadzenie stało się realne. — Trzeba przyznać, że nagła zmiana stanowiska przedstawicieli PO jest zastanawiająca. Od samego początku prac nad programem słyszeliśmy bowiem jednoznaczne stanowisko, że będzie on wspierał wyłącznie rynek pierwotny. Nie pomagały liczne opinie ekspertów wskazujące, iż taka konstrukcja wyklucza z góry ogromną rzeszę potencjalnych beneficjentów. Nie mogą oni skorzystać ze wsparcia państwa przy zakupie pierwszego mieszkania z tego prostego powodu, że w ich miejscowościach deweloperzy nie wznoszą nowych budynków — tłumaczy Jarosław Skoczeń, ekspert Grupy Emmerson.

Deweloperzy nadal górą

Czy spółki stracą swoją uprzywilejowaną pozycję? Nie do końca. Zróżnicowany ma być bowiem dopuszczalny limit cenowy. O ile w przypadku rynku pierwotnego nie zmieni się on (wskaźnik 1,1 średniego wskaźnika odtworzeniowego), tak dla rynku wtórnego będzie ustalony na niższym poziomie (wskaźnik w wysokości 0,9 średniego wskaźnika odtworzeniowego). W ten sposób w konkretnej lokalizacji rynek pierwotny wciąż będzie miał przewagę nad mieszkaniami z drugiej ręki, ale już nie wyłączność.

Zbliżające się wybory sprawiają, że tempo prac nad nowelizacją ustawy prawdopodobnie będzie ekspresowe. To daje szanse na wejście nowych zasad w życie już w III kwartale 2015 r. — Dopuszczenie rynku wtórnego do udziału w programienależy z perspektywy potencjalnych beneficjantów ocenić jako krok w dobrym kierunku. Dzięki temu stanie się on dostępny także dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

W połączeniu z innymi planowanym zmianami m.in. większą wysokością dopłaty dla rodzin z co najmniej dwójką dzieci zainteresowanie programem i tempo wydawania funduszy powinny wzrosnąć. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku nie wykorzystano wszystkich zaplanowanych na ten cel pieniędzy, a w tym roku, po pięciu miesiącach, zarezerwowanych jest dopiero 40 proc. z tegorocznej puli — zauważa Jarosław Skoczeń.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane