Robodoradztwo wdziera się do bankowości

Czy Polacy pozwoliliby robotom podejmować za siebie decyzje inwestycyjne? Pytanie nie wychodzi zbyt daleko w przyszłość, banki już testują zautomatyzowane systemy obsługi.

Do języka polskiego wchodzi nowy termin – robodoradztwo. Tak określana zaczyna być usługa, w ramach której program komputerowy rozpoznaje preferencje klientów i w ich imieniu podejmuje decyzje, np. finansowe. Nie jest to wizja przyszłości, ale technologiczny postęp, którego jesteśmy świadkami. Banki już rozwijają systemy automatycznego doradztwa i testują nowe rozwiązania. Na razie są to proste programy, które nie podejmują za klientów ostatecznych decyzji, ale przejmują część zadań realnych doradców finansowych. 

Zobacz więcej

MasterCard wprowadził pierwszą aplikację handlową zhumanoidalnym robotem Pepper firmy SoftBank Robotics. Aplikacja stanowi pierwszy poważny krok w kierunku wprowadzenia „handlu konwersacyjnego” do obsługi sprzedawców i konsumentów. Bloomberg

Karol Pogorzelski, ekonomista ING, zaznacza, że trend ten będzie się w przyszłość intensywnie rozwijał. Powody są proste: programy IT mogą odciążyć pracowników banków zwłaszcza na etapie wypełniania kwestionariuszy czy wniosków oraz weryfikowania historii finansowej klientów, robodoradcy zmniejszają tym samym koszty obsługi. A już teraz mogą one podpowiedzieć klientom, jakie inwestycje są dla niech najbardziej optymalne w danym momencie. Z czasem systemy automatycznego doradztwa będą zyskiwać kolejne, bardziej zaawansowane funkcjonalności. 

Robotyzacja w liczbach

Grupa ING sprawdziła właśnie, jakie jest nastawienie mieszkańców Europy do zautomatyzowanego doradztwa inwestycyjnego. Z analizy wynika, że na Starym Kontynencie najbardziej otwarte na korzystanie z takich rozwiązań są osoby w wieku 25-34 lata i, jak się okazuje, do robodoradztwa dość entuzjastycznie podchodzą Polacy. Automatycznych porad chętnie wysłuchałoby 63 proc. rodaków zainteresowanych inwestowaniem pieniędzy. 33 proc. pozwoliłoby robotowi na przygotowanie planu inwestycyjnego, choć finalną decyzję wolałoby podjąć już samodzielnie. Tylko 2 proc. oddałoby swoje pieniądze w całkowite zarządzanie automatycznym doradcom. Zupełny brak zainteresowania robodoradztwem zadeklarowało 24 proc. ankietowanych. 

Poziom otwartości na tego typu automatyczne usługi wyższy niż w Polsce jest jedynie w Rumunii i w Turcji. 

W lokalnej bankowości

Polscy klienci ING mogą już teraz zasięgnąć porady Trenera Finansowego, który pomaga w analizie sytuacji finansowej i podpowiada rozwiązania w zakresie kontroli wydatków, oszczędzania i pomnażania pieniędzy. System ma ułatwiać inwestowanie m.in. poprzez fundusze inwestycyjne. Karol Pogorzelski zapewnia, że Trener Finansowy  jest w stanie przygotować plan inwestycyjny – pod uwagę bierze m.in. historię finansową klienta, poziom jego oszczędności czy wiek. Podsuwa propozycje, ale finalną decyzję o zainwestowaniu pieniędzy pozostawia klientom. 

Na automatyzację procesów stawia także mBank. Klientom oddano do dyspozycji kilka zautomatyzowanych rozwiązań ułatwiających podejmowanie decyzji finansowych. 

- Najnowsza z nich: autorska funkcja kontroli tempa wydatków, która pomaga w prosty sposób planować budżet. Aplikacja pokazuje, czy w danym okresie bieżącego miesiąca wydajemy mniej czy więcej niż w tym samym czasie w ciągu ostatniego kwartału. Jeśli wskaźnik znajduje się na „zielonym” polu, mamy szansę zaoszczędzić, jeśli na „czerwonym” – powinniśmy pilnować dalszych wydatków. W aplikacji znajduje się też „Asystent płatności”, który przypomina o regularnych opłatach, np. rachunkach za prąd, gaz czy czynsz. Jeśli nie mamy ustawionego zlecenia stałego czy polecenia zapłaty, system mBanku pomoże w opanowaniu regularnych płatności, przypominając o nich. Dodatkowo, jeszcze w 2013 r., daliśmy klientom możliwość korzystania z nawigacji finansowej, która pozwala na sumowanie wszystkich transakcji w analizie historii oraz kontrolowania ich wartości w budżetach – wymienia Kinga Wojciechowska-Rulka, specjalista ds. relacji z mediami w mBanku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Robodoradztwo wdziera się do bankowości