Roboty w DCT idą zgodnie z planem

Bogdan Tychowski
04-05-2006, 00:00

Spółka DCT Gdańsk buduje największy terminal kontenerowy na Bałtyku. Wszystko wskazuje na to, że zostanie oddany do użytku w terminie.

Pierwszy etap prac obejmuje budowę liczącego 36 hektarów terminalu mogącego przeładowywać 500 tys. TEU rocznie. Nabrzeże roll-on roll-off dodatkowo zapewni przeładunek około 50 tys. TEU.

Jak informuje Robin MacLeod, dyrektor techniczny DCT Gdańsk, roboty postępują zgodnie z planem, a otwarcie terminalu powinno odbyć się w maju 2007 r. Pierwsze statki obiekt przyjmie więc na początku czerwca.

Głębokość wzdłuż nabrzeża DCT Gdańsk będzie wynosić 16,5 m. Wejście do portu ma taką samą głębokość, co umożliwia wpływanie jednostek typu Baltimax, o maksymalnej głębokości zanurzenia 15 m, a wody portu praktycznie cały rok są dostępne. Zasięg ramienia każdego z trzech dźwigów ship-to-shore, które zostaną zainstalowane w terminalu, wyniesie 44 m.

James Sutcliffe, dyrektor generalny DCT Gdańsk, przyznaje, że największe jednostki prawdopodobnie nie będą wpływać na Bałtyk w najbliższej przyszłości. Zaznacza jednakże, iż przewoźnicy oceaniczni już wprowadzają do użytku tzw. feedery, statki o pojemności 1000 TEU i większej, a niektóre jednostki regionalnych przewoźników bliskiego zasięgu również zbliżają się do tak wielkich rozmiarów.

— Zakładamy, że do 2010 r., jeśli nie wcześniej, będziemy przyjmować statki o pojemności 3,5-4 tys. TEU. Warto pamiętać, że terminal DCT Gdańsk został zaprojektowany, by obsługiwać nie tylko polski rynek, ale także kraje ościenne. Tym samym szybko ma szansę stać się znaczącym centrum przeładunkowym dla regionu — przekonuje Derek Peters z DCT Gdańsk.

Druga faza — czyli rozbudowa terminalu — planowana jest wówczas, gdy będzie uzasadniało to zwiększone zainteresowanie obsługą. Po niej całkowita zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić 1 mln TEU.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Tychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Roboty w DCT idą zgodnie z planem