Rodzimy biznes zwiększa obroty

opublikowano: 29-11-2017, 22:00
aktualizacja: 29-11-2017, 22:35

Mimo barier, z jakimi się mierzą, oraz niestabilnej sytuacji gospodarczej polscy przedsiębiorcy z optymizmem patrzą w przyszłość.

Na krajowym rynku działa blisko 2 mln przedsiębiorstw, a ich udział w tworzeniu polskiego PKB jest bliski 75 proc. — wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Mimo że najliczniejszą grupę stanowią mikrofirmy, to jednak małe, średnie i duże spółki generują najwięcej miejsc pracy i mają kluczowe znaczenie dla gospodarki. Ich siła jest jednak zależna od pozytywnych sygnałów płynących z rynku. Jak pokazuje badanie „Polskie firmy — kondycja, perspektywy, inwestycje i ich finansowanie”, zrealizowane przez Deutsche Bank — tych sygnałów w tym roku nie brakuje. Rodzime firmy potrafią wykorzystać dobrą koniunkturę — aż 42 proc. przebadanych spółek zadeklarowało, że w I półroczu 2017 r. zwiększyło swoje obroty, a zyski w tym zakresie odnotowało dwie trzecie z nich.

Więksi rosną szybciej

Dobrą sytuację gospodarczą najlepiej wykorzystują duzi gracze. Wszystkie tego typu przebadane firmy mówią o zwiększeniu obrotów w I półroczu. Warto podkreślić, że w poprzedniej edycji badania stwierdzających zwyżki było zaledwie 29 proc. podmiotów z tej grupy. W gronie średnich spółek zwyżkę odnotowała co druga, a wśród małych — co trzecia.

— Firmy o regionalnej skali działania są uzależnione od wahań lokalnego rynku. Duże, stawiając na dywersyfikację geograficzną, uniezależniają się od tych czynników ryzyka — wyjaśnia Paweł Sienkiewicz, dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych z Deutsche Banku. Owa tendencja nie powinna niepokoić, bo w porównaniu z minionym rokiem w firmach z każdej grupy wielkości widoczna jest chęć działalności zagranicznej i zwiększenia skali.

— Stale przybywa podmiotów, które stawiają na ekspansję zagraniczną, także na te najbardziej odległe rynki. Jeszcze rok temu Azję i Afrykę jako główne kierunki eksportu wskazała co dziesiąta badana firma. W tegorocznej edycji Azję wymieniło 29 proc. reprezentantów badania, a Afrykę — 21 proc. Ponadto warto zauważyć, że rośnie grono firm, które już od początku istnienia nastawiają się na globalną skalę — komentuje Maciej Sus, dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego z Deutsche Banku.

Niepokoje przedsiębiorców

Optymizm przedsiębiorców nie przyćmiewa jednak ich chłodnego spojrzenia na aktualne bariery hamujące rozwój biznesu. Za największą przeszkodę uznali oni rosnącą konkurencję. Co ciekawe, jeszcze rok temu ten czynnik znajdował się na ostatniej pozycji wyzwań, jakim firmy muszą stawić czoła. Ów wzrost może wynikać z faktu, że podmioty zwiększające skalę działalności wchodzą na rynki, na których działa więcej firm. Innym ważnym wyzwaniem sektora są zewnętrzne czynniki mające bezpośredni wpływ na branżę. Zdaniem prof. Małgorzaty Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej — chodzi głównie o zmienne otoczenie prawne oraz nadmierną skłonność władzy ustawodawczej do ingerowania w prowadzenie działalności gospodarczej.

— Ważną kwestią jest też sezonowy charakter przychodów, który może być trudny do utrzymania w dłuższym horyzoncie czasowym. Duże obawy, szczególnie wśród małych firm, budzi projekt przewidujący wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności VAT. Mali przedsiębiorcy wskazują, że takie rozwiązanie istotnie pogorszyłoby ich sytuację poprzez ograniczenie płynności finansowej — mówi prof. Małgorzata Bombol. Co cieszy — największy ubiegłoroczny problem firm, czyli utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego, spadł w zestawieniu największych barier dla rozwoju firmy na ostatnie miejsce. Okazuje się, że dziś z tą barierą firmy praktycznie nie mają do czynienia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Rodzimy biznes zwiększa obroty