Rodzinna firma to dobry pracodawca

opublikowano: 28-08-2014, 00:00

Polacy nie potrafią podać przykładów firm rodzinnych, ale chętnie kupią pochodzące z nich produkty.

Tradycyjna, mała, solidna i godna zaufania — tak Polacy wyobrażają sobie firmy rodzinne, wynika z raportu „Polacy o firmach rodzinnych”,  Fundacji Firmy Rodzinne i FBN Poland. Zdaniem autorów badania, to pozytywne skojarzenia, choć nie do końca odpowiadają rzeczywistości.

— Wśród największych firm rodzinnych w Polsce znajdziemy bowiem niezwykle innowacyjne i duże firmy, z powodzeniem konkurujące na rynkach zagranicznych z globalnymi gigantami — zwraca uwagę Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne. Gorzej szło Polakom z rozpoznawaniem przykładów firm rodzinnych. Najczęściej wskazywały McDonald’sa i Disneya, które dzisiaj już niewiele mają wspólnego z byciem firmą rodzinną.

Ponad połowa wymienianych przedsiębiorstw zawierała w nazwach nazwisko, ale nie zawsze były to firmy rodzinne. Pocieszające jest jednak to, że aż 38,6 proc. badanych Polaków do zakupu towarów zachęciłaby informacja, że zostały wyprodukowane przez firmę rodzinną. Jednak zaledwie 9 proc. Polaków spotkało się z takim oznaczeniem produktów.

— Rodzinność firmy to ważny element jej wizerunku. Kojarzy się z solidnością i uczciwością, a przez to zachęca również do zakupu produktów, które w takich firmach są wytwarzane. Okazuje się jednak, że niewiele firm w Polsce deklaruje swoją rodzinność, marnując potencjał wizerunkowy — uważa Konrad Bugiera, rzecznik prasowy Fundacji Firmy Rodzinne.

Badani doceniają także firmy rodzinne jako pracodawców. Prawie co piąty ankietowany uważa, że rodzinne przedsiębiorstwo zapewnia stabilność zatrudnienia dzięki temu, że naczelne kierownictwo i właściciel praktycznie się nie zmienia. Prawie czwarta część zgodziła się ze stwierdzeniem, że firmy rodzinne zauważają ludzi z problemami, a nie problemy z ludźmi. Co siódmy podkreślał poczucie tworzenia czegoś, co potrwa dłużej niż jedno pokolenie. Polacy mają także dobrą opinię co do rodziny, jako odpowiednich osób do prowadzenia wspólnego biznesu. Prawie połowa z nich potwierdza, że członkowie rodziny to dobrzy partnerzy biznesowi. Skłonność do takiego zdania rośnie wraz z wiekiem badanych.

25 proc. Tylu Polaków uważa, że firma rodzinna to lepszy pracodawca, ponieważ zauważa człowieka z problemem, a nie problem z człowiekiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Rodzinna firma to dobry pracodawca