Rola płatności w rozwoju m-commerce

Tekst partnera dodatku
opublikowano: 2014-03-25 00:00

Dla tych, którzy chcą liczyć się na rynku, umożliwienie dokonywania zakupów przez telefon (od wyszukania produktu po płatność) jest koniecznością.

Rynek e-commerce rozwija się w Polsce najdynamiczniej w Europie, osiągając dwucyfrowe wzrosty każdego roku. Jeszcze szybciej rośnie udział m-commerce w handlu internetowym. Wg prognoz tempo rozwoju może być w tym przypadku nawet trzycyfrowe w skali roku.
Dla tych, którzy chcą liczyć się na rynku, umożliwienie dokonywania zakupów przez telefon (od wyszukania produktu po płatność) jest koniecznością.

Polski e-commerce dorobił się już pewnych standardów obsługi płatności online, które są regularnie wybierane przez kilkanaście milionów kupujących (przelewy internetowe typu pay-by-link, karty płatnicze). Teraz kluczowe jest zmodyfikowanie tych dobrze już znanych metod płatności w taki sposób, by korzystanie z nich było jeszcze łatwiejsze. Podstawową rolą dostawców płatności w rozwoju m-commerce jest więc upraszczanie zakupów poprzez tworzenie rozwiązań, które po pierwsze, nie zmuszają kupującego do opuszczania serwisu lub aplikacji sklepu, a po drugie, umożliwiają wykonanie płatności zawsze w taki sam sposób, jednym kliknięciem, na dowolnym urządzeniu. Ważny krok w tą stronę zrobiło PayU wspólnie z Allegro.
Wszyscy użytkownicy Allegro mogą płacić za zakupy kartą płatniczą zapisaną w PayU, wykonując tylko jedno kliknięcie. PayU zamierza wkrótce przygotować równie szybką i łatwą płatność także przelewem bankowym w modelu PayU Express. Co istotne, płatność zapisaną kartą jest łatwa do wykorzystania nie tylko na witrynach desktopowych, ale i mobilnych. Jedną lub wiele kart będzie można  zapisać w aplikacji mobilnej lub na stronie lekkiej serwisu Allegro. W podobny sposób PayU planuje rozwijać płatności mobilne również ze współpracującymi z nią sklepami internetowymi.

Płatności mobilne nadajà tempa m-commerce — case study Allegro
Allegro wraz z PayU jako pierwsze i jedyne w Polsce wprowadziło prawdziwe mobilne zakupy: począwszy od wyszukania produktu, poprzez zakup, kończąc na szybkich mobilnych płatnościach. Allegro w pełni wspiera mobilność na wszystkich najważniejszych platformach mobilnych: strony lekkie, aplikacje na iOS, Android, FireFox OS, Windows Phone i Widnows 8 (wersje są kompatybilne zarówno dla smartfonów jak i tabletów).
Miesięcznie liczba mobilnych użytkowników Allegro stanowi już ponad 8% wszystkich  kupujących. Co ciekawe 1/3 mobilnych kupujących dokonuje transakcji już tylko mobilnie (tzn. w danym miesiącu 1/3 mobilnych kupujących w ogóle nie korzysta już z Allegro za pomocą komputera).
W 2010 r. ok. 0,01% użytkowników Allegro dokonywało mobilnych zakupów. Do 2014 roku liczba ta wzrosła ponad 800 razy (do 8%). Jeżeli obecne tempo przyrostu się utrzyma, to jeszcze w 2014 roku co 5  użytkownik (20%) będzie kupował na Allegro poprzez kanał mobilny.
Dwa lata temu, na stronie mobilnej oraz w aplikacjach Allegro, umożliwiono dokonywanie płatności przy pomocy szybkich e-przelewów, tzw. pay-by-linków. Funkcja ta polega na przekierowaniu użytkownika na stronę banku, gdzie kupujący loguje się na swoje konto bankowe, a następnie dokonuje płatności, którą zatwierdza np. kodem SMS. Na urządzeniach mobilnych z płatności pay-by-link korzysta miesięcznie ok 35% wszystkich mobilnych kupujących. Pozostałe 65% kupujących wybiera albo płatność przy odbiorze, albo dokonuje zapłaty poprzez klasyczną stronę Allegro.
Przelew typu pay-by-link wpłynął na zwiększenie ilości zakupów na klasycznym Allegro. Na urządzeniach mobilnych nie jest jednak rozwiązaniem idealnym, ponieważ:

1.    Trwa za długo — średni czas to ok. 60 s, co w zakupach mobilnych jest wiecznością
2.    Jest niewygodny — aplikacja wyświetla stronę banku, na której użytkownik musi się zalogować. Dodatkowo strona banku nie jest zazwyczaj zoptymalizowana pod kątem mobile (duża, nieczytelna, z wyskakującymi reklamami produktów bankowych)
3.    Proces jest „sztuczny” — aby dokonać płatności użytkownik musi opuścić aplikację mobilną lub stronę lekką. Czy w realnym świecie aby dokonać płatności za zakupiony towar musimy opuścić sklep?





Przelew pay-by-link nie jest optymalnym mobilnym rozwiązaniem - jest zbyt czasochłonny i długi.

W odpowiedzi na problemy, które towarzyszą mobilnym kupującym przy korzystaniu z pay-by-linków, Allegro i PayU udostępnią wkrótce tzw. płatności przy pomocy jednego „tapnięcia”. Dzięki temu dokonanie płatności za pomocą dowolnej aplikacji Allegro będzie możliwe bez konieczności jej opuszczania.

Sposób działania:
1.   
Chcàc zapłacić za kupiony przedmiot w aplikacji/na stronie mobilnej wybieramy kart´ jako metod´ płatności.
2.   
Podajemy dane karty, które zostajà bezpiecznie zapisane w PayU (jest to licencjonowana i nadzorowana przez KNF instytucja płatnicza).
3.   
Klikamy „Płac´” i płatność dokonywana jest bez konieczności przechodzenia na inne strony (czasami, ze wzgl´dów bezpieczeƒstwa, u˝ytkownik mo˝e zostać poproszony o podanie kodu CVV/CVC lub kodu 3DS).
4.   
Przy kolejnej płatności na aplikacji wystarczy ju˝ tylko tapnàć „Płac´” i to wszystko.

Opisany proces płatności trwa ok. 3-5 sekund.
Udział płatności kartą jest dziś w kanale mobilnym 3-4 razy większy niż na klasycznym Allegro, a nowa funkcja może zwiększyć ten odsetek nawet o 300%. Pierwowzorem tego rozwiązania była płatność kontem PayU.


Nowy sposób płacenia kartą na urządzeniach mobilnych sprawdza się
idealnie — szybko prosto i bezpiecznie.

W bezpośrednich ankietach przeprowadzonych przez Allegro wśród użytkowników serwisu to właśnie łatwe i szybkie płatności były najbardziej pożądaną funkcjonalnością w produktach mobilnych Allegro.