Rola płatności w rozwoju m-commerce

Tekst partnera dodatku
opublikowano: 25-03-2014, 00:00

Dla tych, którzy chcą liczyć się na rynku, umożliwienie dokonywania zakupów przez telefon (od wyszukania produktu po płatność) jest koniecznością.

Rynek e-commerce rozwija się w Polsce najdynamiczniej w Europie, osiągając dwucyfrowe wzrosty każdego roku. Jeszcze szybciej rośnie udział m-commerce w handlu internetowym. Wg prognoz tempo rozwoju może być w tym przypadku nawet trzycyfrowe w skali roku.
Dla tych, którzy chcą liczyć się na rynku, umożliwienie dokonywania zakupów przez telefon (od wyszukania produktu po płatność) jest koniecznością.

Polski e-commerce dorobił się już pewnych standardów obsługi płatności online, które są regularnie wybierane przez kilkanaście milionów kupujących (przelewy internetowe typu pay-by-link, karty płatnicze). Teraz kluczowe jest zmodyfikowanie tych dobrze już znanych metod płatności w taki sposób, by korzystanie z nich było jeszcze łatwiejsze. Podstawową rolą dostawców płatności w rozwoju m-commerce jest więc upraszczanie zakupów poprzez tworzenie rozwiązań, które po pierwsze, nie zmuszają kupującego do opuszczania serwisu lub aplikacji sklepu, a po drugie, umożliwiają wykonanie płatności zawsze w taki sam sposób, jednym kliknięciem, na dowolnym urządzeniu. Ważny krok w tą stronę zrobiło PayU wspólnie z Allegro.
Wszyscy użytkownicy Allegro mogą płacić za zakupy kartą płatniczą zapisaną w PayU, wykonując tylko jedno kliknięcie. PayU zamierza wkrótce przygotować równie szybką i łatwą płatność także przelewem bankowym w modelu PayU Express. Co istotne, płatność zapisaną kartą jest łatwa do wykorzystania nie tylko na witrynach desktopowych, ale i mobilnych. Jedną lub wiele kart będzie można  zapisać w aplikacji mobilnej lub na stronie lekkiej serwisu Allegro. W podobny sposób PayU planuje rozwijać płatności mobilne również ze współpracującymi z nią sklepami internetowymi.

Płatności mobilne nadajà tempa m-commerce — case study Allegro
Allegro wraz z PayU jako pierwsze i jedyne w Polsce wprowadziło prawdziwe mobilne zakupy: począwszy od wyszukania produktu, poprzez zakup, kończąc na szybkich mobilnych płatnościach. Allegro w pełni wspiera mobilność na wszystkich najważniejszych platformach mobilnych: strony lekkie, aplikacje na iOS, Android, FireFox OS, Windows Phone i Widnows 8 (wersje są kompatybilne zarówno dla smartfonów jak i tabletów).
Miesięcznie liczba mobilnych użytkowników Allegro stanowi już ponad 8% wszystkich  kupujących. Co ciekawe 1/3 mobilnych kupujących dokonuje transakcji już tylko mobilnie (tzn. w danym miesiącu 1/3 mobilnych kupujących w ogóle nie korzysta już z Allegro za pomocą komputera).
W 2010 r. ok. 0,01% użytkowników Allegro dokonywało mobilnych zakupów. Do 2014 roku liczba ta wzrosła ponad 800 razy (do 8%). Jeżeli obecne tempo przyrostu się utrzyma, to jeszcze w 2014 roku co 5  użytkownik (20%) będzie kupował na Allegro poprzez kanał mobilny.
Dwa lata temu, na stronie mobilnej oraz w aplikacjach Allegro, umożliwiono dokonywanie płatności przy pomocy szybkich e-przelewów, tzw. pay-by-linków. Funkcja ta polega na przekierowaniu użytkownika na stronę banku, gdzie kupujący loguje się na swoje konto bankowe, a następnie dokonuje płatności, którą zatwierdza np. kodem SMS. Na urządzeniach mobilnych z płatności pay-by-link korzysta miesięcznie ok 35% wszystkich mobilnych kupujących. Pozostałe 65% kupujących wybiera albo płatność przy odbiorze, albo dokonuje zapłaty poprzez klasyczną stronę Allegro.
Przelew typu pay-by-link wpłynął na zwiększenie ilości zakupów na klasycznym Allegro. Na urządzeniach mobilnych nie jest jednak rozwiązaniem idealnym, ponieważ:

1.    Trwa za długo — średni czas to ok. 60 s, co w zakupach mobilnych jest wiecznością
2.    Jest niewygodny — aplikacja wyświetla stronę banku, na której użytkownik musi się zalogować. Dodatkowo strona banku nie jest zazwyczaj zoptymalizowana pod kątem mobile (duża, nieczytelna, z wyskakującymi reklamami produktów bankowych)
3.    Proces jest „sztuczny” — aby dokonać płatności użytkownik musi opuścić aplikację mobilną lub stronę lekką. Czy w realnym świecie aby dokonać płatności za zakupiony towar musimy opuścić sklep?





Przelew pay-by-link nie jest optymalnym mobilnym rozwiązaniem - jest zbyt czasochłonny i długi.

W odpowiedzi na problemy, które towarzyszą mobilnym kupującym przy korzystaniu z pay-by-linków, Allegro i PayU udostępnią wkrótce tzw. płatności przy pomocy jednego „tapnięcia”. Dzięki temu dokonanie płatności za pomocą dowolnej aplikacji Allegro będzie możliwe bez konieczności jej opuszczania.

Sposób działania:
1.   
Chcàc zapłacić za kupiony przedmiot w aplikacji/na stronie mobilnej wybieramy kart´ jako metod´ płatności.
2.   
Podajemy dane karty, które zostajà bezpiecznie zapisane w PayU (jest to licencjonowana i nadzorowana przez KNF instytucja płatnicza).
3.   
Klikamy „Płac´” i płatność dokonywana jest bez konieczności przechodzenia na inne strony (czasami, ze wzgl´dów bezpieczeƒstwa, u˝ytkownik mo˝e zostać poproszony o podanie kodu CVV/CVC lub kodu 3DS).
4.   
Przy kolejnej płatności na aplikacji wystarczy ju˝ tylko tapnàć „Płac´” i to wszystko.

Opisany proces płatności trwa ok. 3-5 sekund.
Udział płatności kartą jest dziś w kanale mobilnym 3-4 razy większy niż na klasycznym Allegro, a nowa funkcja może zwiększyć ten odsetek nawet o 300%. Pierwowzorem tego rozwiązania była płatność kontem PayU.


Nowy sposób płacenia kartą na urządzeniach mobilnych sprawdza się
idealnie — szybko prosto i bezpiecznie.

W bezpośrednich ankietach przeprowadzonych przez Allegro wśród użytkowników serwisu to właśnie łatwe i szybkie płatności były najbardziej pożądaną funkcjonalnością w produktach mobilnych Allegro.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tekst partnera dodatku

Polecane