
Premier Rosji Michaił Miszutin poinformował, że już ponad 50 proc. samolotów zagranicznych podmiotów rząd przekazał do rosyjskiego rejestru. Mają być wykorzystywane przez rosyjskich operatorów.
Miszutin uzasadnił, że zachodnie sankcje zakłóciły dostawy większości samolotów, części i usług do Rosji.
Już 14 marca rosyjski parlament przyjął ustawę zezwalającą krajowym liniom lotniczym na umieszczanie samolotów leasingowanych od zagranicznych firm w krajowych rejestrach samolotów. Ma to na celu wzbudzenie obaw Zachodu przed masowym nierealizowaniem płatności za wyleasingowane setki samolotów.
Jeszcze wcześniej rosyjski państwowy urząd lotnictwa zalecił, aby linie lotnicze posiadające samoloty wydzierżawione za granicą zawiesiły loty na trasach międzynarodowych, co utrudni leasingodawcom przejęcia ich własności.
Rosyjskie linie lotnicze mają prawie 780 wydzierżawionych samolotów, w tym 515 z zagranicy. Według szacunków firmy konsultingowej Ascend by Cirium, na „przejęcie” narażonych jest co najmniej 425 maszyn..