KOMENTARZ
Rosja, po raz kolejny wywołała międzynarodowy skandal w transporcie drogowym. W połowie lata Federalna Służba Celna Rosji ogłosiła, że będzie wymagać od przewoźników wykupu dodatkowych gwarancji finansowych niezależnych od karnetów TIR. Rosjanie wstąpili do Światowej Organizacji Handlu (WTO) po to, aby im — jako członkom tej organizacji — zniesiono wszelkie ograniczenia handlowe. Aplikują również do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju — OECD, której statutowym celem jest zdejmowanie administracyjnych barier w biznesie. Mimo to próbują wbrew zasadom wolnego handlu i rynku administracyjnie blokować przez ręczne sterowanie co tylko się da…
Tym razem uderzają w autonomię przewoźników, którzy dzięki systemowi TIR osiągnęli pełną rynkową niezależność. Dziś z karnetu TIR może korzystać każdy przewoźnik, którego krajowa administracja celna dopuściła do systemu TIR. Dzięki temu sam jest gwarantem prawidłowości wykonania wszelkich procedur celnych i w chwili negocjowania wysokości ceny frachtu zna wszystkie składniki kosztów przewozu. Teraz Federalna Służba Celna Rosji chce zmusić przewoźników do zapłaty jakichś nieokreślonych dodatkowych kwot, a także do udostępniania wszelkich handlowych — a więc poufnych — informacji.
Przedstawiciele rosyjskiej administracji celnej zasiadają jako eksperci w gremiach kontrolujących i zarządzających Konwencją TIR, można więc uznać, że ich obecne działania to demonstracja lekceważenia zagranicznych partnerów, w tym Unii Europejskiej oraz ONZ. Moim zdaniem w sposób przemyślany postanowili działać w okresie wakacji, kiedy czujność opinii publicznej i polityków jest osłabiona. Decyzja rosyjskiej służby celnej jest niezgodna z postanowieniami Konwencji TIR, a tryb jej wprowadzenia może świadczyć o złej woli autorów.
Szefowie Federalnej Służby Celnej FR nie wysłali żadnych oficjalnych not, a jedynie zamieścili komunikat o planowanych działaniach na stronie internetowej i to zaledwie na miesiąc przed planowanym wprowadzeniem ich w życie. Dzięki naszej czujności i aktywności poinformowane zostały istotne dla tej sprawy urzędy w strukturze UE i ONZ. Wkrótce odbędą się posiedzenia nadzwyczajne gremiów ONZ i Komisji Europejskiej, odpowiedzialnych za system TIR.
Dla drogowych przewoźników międzynarodowych najważniejsze jest stosowanie identycznych zasad i wymogów dla wszystkich uczestników transportu międzynarodowego. Wprowadzenie dodatkowych obciążeń może doprowadzić do wyeliminowania z tego rynku zagranicznych przewoźników. Nie zgadzamy się na to, żeby nam — przewoźnikom odebrano podstawowy instrument rynkowej niezależności, jakim jest najtańszy, powszechnie dostępny i doskonale funkcjonujący system TIR. Dotychczas udało się osiągnąć odroczenie o miesiąc terminu blokady swobodnego stosowania z systemu TIR. Oczekujemy, że rosyjska służba celna ostatecznie zaniecha realizacji swoich planów. [MIB]