W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku deweloperzy oddali do użytku sześć parków handlowych i zakończyli rozbudowę trzech. Ten format od kilku już lat dominuje wśród projektów realizowanych przez deweloperów. W ubiegłym roku parki handlowe dostarczyły aż trzy czwarte nowej powierzchni.
— W tym roku będziemy obserwować także sporą aktywność w obszarze większych centrów handlowych. Planowane jest m.in. ponowne otwarcie Sukcesji w Łodzi i Galerii Goplana w Lesznie. Wkrótce ma się zakończyć również modernizacja CH Bonarka w Krakowie i Galerii Wołomin, a w 2025 r. będzie sfinalizowanana budowa Designer Outlet Kraków — mówi Bartłomiej Zagrodnik, partner zarządzający i CEO w firmie Walter Herz.
W budowie pozostaje blisko 400 tys. m kw. powierzchni, z czego lwią część dostarczą nowe parki handlowe i centra convenience.
— Na dynamikę rynku wpływa powrót konsumentów do zakupów stacjonarnych, rozwój placówek sieciowych, debiuty nowych marek oraz uruchamianie nowych konceptów przez znane sieci handlowe. Znamienny dla sektora był także spadek w 2023 r. udziału kanału e-commerce w handlu detalicznym w porównaniu z rokiem poprzednim — mówi Bartłomiej Zagrodnik.
Rynek nieruchomości handlowych w Polsce charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem pustostanów oscylującym w pobliżu 3 proc. Również nowo otwierane placówki są już przeważnie w pełni skomercjalizowane.
— Obserwujemy tu coraz liczniejsze modernizacje obiektów w kierunku poprawy efektywności energetycznej budynków i ograniczenia śladu węglowego. Dzięki temu są one coraz atrakcyjniejsze dla inwestorów — mówi Bartłomiej Zagrodnik.
Obroty najemców w górę
Według Polskiej Rady Centrów Handlowych w I kw. 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 6 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2023 r. W styczniu co prawda zanotowano ich spadek o 0,7 proc., ale już w lutym nastąpił znaczący wzrost — o 8,2 proc., a w marcu o 10,4 proc. W wybranych kategoriach najemców największy wzrost obrotów odnotowali najemcy oferujący rozrywkę — o 18,3 proc., działający w segmencie zdrowie i uroda — o 14,2 proc. oraz gastronomia — o 9,3 proc.
Rośnie frekwencja i wydatki klientów
— W I kw. o 3,1 proc. wzrosła także odwiedzalność galerii handlowych — mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W styczniu frekwencja w obiektach handlowych była mniejsza o 1,7 proc. r/r, ale w lutym wzrosła o 4,7 proc., a w marcu o 6,2 proc. Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na jedną wizytę, był w I kw. o 4 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2023 r.