Na rosnącym eksporcie polskich mebli, głównie do Niemiec i Francji, korzystają krajowi przewoźnicy. W pierwszym półroczu 2004 roku świadcząca kolejowe przewozy towarowe spółka PKP Cargo SA przewiozła ok. 40 proc. więcej mebli niż w tym samym czasie ubiegłego roku.
"W związku z przewidywanym dalszym wzrostem przewozu mebli i zwiększonym zapotrzebowaniem na ich transport planujemy uruchomienie we wrześniu nowego pociągu meblowego +Euromeble Ekspress+ z Jarocina do Engelsdorfu k. Lipska w Niemczech" - powiedział w piątek PAP rzecznik PKP Cargo, Janusz Mincewicz.
Od kilku lat kursuje już inny międzynarodowy pociąg meblowy "Intermeble Ekspress" relacji Iława - Engelsdorf. W pierwszym półroczu przewieziono nim 70 tys. ton mebli, czyli 15 proc. więcej niż w tym samym czasie zeszłego roku.
Polska jest jednym z głównych eksporterów mebli w Europie i na świecie. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu w zakresie przewozu mebli, tylko w pierwszym półroczu PKP Cargo uruchomiła 50 dodatkowych pociągów na potrzeby przemysłu meblarskiego. Łącznie przewieziono prawie 140 tys. ton mebli.
Mimo iż udział transportu mebli w całości realizowanych przez PKP Cargo przewozów jest stosunkowo niewielki, to niesie za sobą - jak powiedział Mincewicz - znaczne korzyści finansowe.
W tym roku prognozowany jest, według analityków PKP Cargo, ok. 9-procentowy wzrost obrotów w handlu meblami. Te wzrostowetendencje odczuwalne są na całym rynku transportowym, w tymkolejowym. Głównym importerem polskich mebli są Niemcy. Wzrasta również eksport do Francji i pozostałych krajów zachodniej Europy.
Według danych PKP Cargo, rosną także kolejowe przewozy drewna. Od ponad roku kursuje międzynarodowy pociąg "DrewExPol" z Wrocławia do Wiednia, którym do tej pory przewieziono ponad 80 tys. ton drewna. W tym roku wydłużono trasę części jego wagonów z Wiednia do Włoch i - dzięki uproszczeniu procedur po wejściu Polski do UE - znacznie przyspieszono czas jego jazdy.
Spółka PKP Cargo powstała prawie trzy lata temu; zatrudnia niemal 48 tys. osób. Jej roczne przychody szacuje się na 6 mld
zł. W pierwszym półroczu 2004 spółka przewiozła łącznie 75,6 mln ton ładunków, ponad 1 proc. więcej niż w tym samym czasie 2003 r. Przewozy wzrosły mimo zmniejszenia transportu głównego ładunku kolei - węgla kamiennego.