Rośnie eksport dużego sprzętu AGD

MAG
opublikowano: 25-06-2012, 00:00

W I kw. z Polski wyjechało o 17 proc. więcej lodówek, pralek i zmywarek. Producentów czeka dobry rok.

Polska umacnia się jako największy w Europie producent AGD, szczególnie dużego, czyli lodówek, pralek, zmywarek czy suszarek do ubrań. Z szacunków Związku Pracodawców AGD (CECED Polska) wynika, że w I kw. tego roku eksport dużego AGD przekroczył 2,8 mld zł i był o 17 proc. większy niż w tym samym okresie 2011 r.

— To pozytywne zaskoczenie, bo wzrost eksportu przewyższył dynamikę eksportu całej gospodarki Polski. Imponująco urosła sprzedaż pralek. Liczymy na utrzymanie dwucyfrowego wzrostu rynku AGD w całym roku. Potwierdza to wzrost produkcji — mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. Kilka dni temu montaż dużych lodówek typu side-by-side rozpoczął w podpoznańskich Wronkach Samsung, a Indesit inwestuje 100 mln zł w fabrykę okapów.

Nikt nam nie zagrozi

— Polska zdobywa pozycję lidera produkcji AGD w kolejnych grupach produktowych. Nie wygląda na to, aby jakikolwiek kraj Unii Europejskiej nam zagroził. W tym roku spodziewam się dalszych zwyżek w grupie zmywarek i lodówek — dodaje Wojciech Konecki.

Sprzedaż zmywarek zwiększy m.in. FagorMastercook.

— Maksymalna wydajność zakładu we Wrocławiu to 260 tys. sztuk. Zwiększamy sprzedaż w Polsce i intensyfikujemy eksport do Francji, Hiszpanii, Niemiec, Czech, Węgier, Kazachstanu, Mongolii i Armenii. Zakładamy, że sprzedaż w Europie wzrośnie o 70 proc. — mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes FagorMastercook.

— Założyliśmy na ten rok wzrost produkcji i realizujemy je zgodnie z planem — twierdzi Zygmunt Łopalewski z Indesitu, który produkuje w Polsce lodówki, kuchenki, pralki i zmywarki.

Importu coraz mniej

O mocnej pozycji branży AGD, w której dziś pracuje 20 tys. osób, świadczy rosnące zainteresowanie poddostawców.

— Małe przedsiębiorstwa z branży samochodowej widzą w naszym sektorze duży potencjał — zaznacza szef CECED Polska. Wzrostowi eksportu towarzyszy mniejszy import. Zmalał też eksport małego AGD. W I kw. wyniósł 89,5 mln EUR i był o 7 proc. mniejszy niż w takim samym okresie 2011 r. Należy jednak pamiętać, że w pierwszych miesiącach 2011 r. eksport małego AGD się podwoił. W 2011 r. eksport AGD wyniósł 12,7 mld zł, a rynek dużego AGD w Polsce był wart 4,5 mld zł. Nad Wisłą powstało 17,2 mln sztuk dużego AGD: 7,17 mln pralek i suszarek bębnowych, 3,09 mln zmywarek, 3,02 mln kuchenek, 2,39 mln lodówek i 1,47 mln okapów. Towary z Polski trafiały najczęściej do Niemiec (26 proc.), Francji (13 proc.), Wielkiej Brytanii (11 proc.), Włoch (7 proc.), Rosji (6 proc.) i Hiszpanii (4 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy