Rośnie grono niewypłacalnych firm

opublikowano: 26-01-2021, 15:23

Liczba przedsiębiorców, którzy mają problemy z wypłacalnością, w usługach i transporcie wzrosła aż o 70 proc.

W minionym roku prawie 13 tys. przedsiębiorców miało problemy z wypłacalnością – informuje Euler Hermes na podstawie danych zamieszczonych w Monitorach Sądowych i Gospodarczych. To aż o 32 proc. więcej niż przed rokiem. Ubezpieczyciel szacuje, że w tym roku wzrost będzie na poziomie 17 proc.

Zdaniem Tomasza Starusa, członka zarządu Euler Hermes, odpowiedzialnego za ocenę ryzyka, obecna sytuacja to efekt pandemii oraz związanych z nią ograniczeń i utrudnień. W usługach i transporcie wzrost liczby niewypłacalnych firm sięgnął aż 70 proc. Przy tym oficjalne dane to tylko wierzchołek góry lodowej.

– Prawdopodobnie większość firm mniejszych, rodzinnych znika bez żadnego sygnału o problemach, często nie wyrejestrowując działalności albo robiąc to z dużym opóźnieniem, w związku z paraliżem urzędów – mówi Tomasz Starus.

Dodaje, że problem dotyczy nie tylko branż najdotkliwiej dotkniętych lockdownem, ale jest widoczny w wielu innych sektorach, m.in. w motoryzacji. Żadna branża nie może czuć się bezpiecznie. Dobrym przykładem jest sektor spożywczy, w którym 109 producentów i przetwórców ma problemy z wypłacalnością. To jedna trzecia wszystkich firm produkcyjnych, które mają kłopoty.

– Rządowa kroplówka pozwoliła przetrwać pierwszy szok, ale nie wyposaży firm w kapitał na ponowny rozruch, który będą musiały zdobyć same. To będzie dla nich trudny rok, w którym muszą zdać egzamin z zarządzania oraz przedsiębiorczości bez możliwości poprawek czy drugiego podejścia. Przy tym strat w obecnej sytuacji nie da się odrobić, ratując się eksportem, bo na rynkach zagranicznych sytuacja nie jest lepsza – mówi Tomasz Starus.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane