Prezenty sprawiają często radość obdarowującemu, przy odrobine starań również obdarowanemu, ale najczęściej cieszą się uczestniczące w biznesie prezentowym firmy, które szczyty sprzedaży odnotowują właśnie w okresach związanych z wręczaniem podarunków, czyli np. przed świętami Bożego Narodzenia, w okresie wakacyjnym, związanym z weselami czy np. przed Dniem Ojca.
Największa na polskim rynku firma Wyjątkowy Prezent podaje, że według jej badań 81 proc. Polaków chciałoby otrzymać prezent w postaci vouchera na atrakcje, a 59 proc. respondentów w ciągu ostatniego roku uczestniczyło w zakupie prezentu w postaci niematerialnej.
Apetyt na atrakcje widać w wynikach. W zeszłym roku spółka wygenerowała 75 mln zł obrotu ze sprzedaży voucherów i był to wzrost o 30 proc. w porównaniu z 2022 r.
- Wzrost naszej sprzedaży i rynku prezentów jest gigantyczny, a my jesteśmy dopiero na początku drogi. Z danych i analiz, które prowadzimy, porównując się do rynków zachodnich i wschodnich, wynika, że polski rynek branży prezentowej może urosnąć nawet 4-5-krotnie – mówi Jakub Matuszewski, prezes spółki Wyjątkowy Prezent i dyrektor operacyjny w kontrolującym ją Emoti Group.
Rosnący rynek
Prezes Wyjątkowego Prezentu wskazuje, że największym graczem na europejskim rynku prezentowych voucherów jest Francja, gdzie w ubiegłym roku ich sprzedaż sięgnęła ok. 300 mln EUR. Następne są Włochy i Hiszpania. W Polsce Wyjątkowy Prezent szacuje obroty na tym rynku na ok. 230 mln zł (54 mln EUR).
W polskiej branży oprócz Wyjątkowego Prezentu działają takie firmy jak Super Prezenty, Prezent Marzeń czy Katalog Marzeń.
- Mamy kilku silnych konkurentów, do których się porównujemy, ale w branży prezentów w formie przeżyć jesteśmy liderem i pionierem. Mamy ponad 30 proc. udziału w rynku i ten poziom utrzymujemy, a jednocześnie rośniemy, co pokazuje, że rynek też mocno się rozwija – mówi Jakub Matuszewski.
Wyjątkowy Prezent zatrudnia ponad 60 osób na stanowiskach biurowych oraz ponad 280 osób w handlu. W tym roku spółka oczekuje wzrostu przychodów o kilkadziesiąt procent.
- Cały czas inwestujemy w rozwój oferty. Jesteśmy gotowi też inwestować w sprzedaż zewnętrzną, jeżeli kolejni partnerzy uwierzą w to rozwiązanie. Natomiast w kanałach dojrzałych priorytetem jest polepszenie rentowności – mówi prezes Wyjątkowego Prezentu.
Zewnętrzna sieć
Podarunki od Wyjątkowego Prezentu można kupować w stacjonarnych punktach sprzedaży spółki, w sklepach partnerskich, w tzw. voucheromatach, online, telefonicznie, a także zamawiać jako firma. Największą sprzedaż generują własne sklepy Wyjątkowego Prezentu i kanał online (tu i tu średnio po 45 proc.). Pozostałe kanały to razem 10 proc. sprzedaży spółki.
W kanale stacjonarnym rośnie waga zewnętrznej sieci sprzedaży (external retail), czyli dystrybucji voucherów w innych sieciach detalicznych. Oferta Wyjątkowego Prezentu jest dostępna we wszystkich sklepach Żabki, Media Markt i Kolportera, a także w niektórych sklepach sieci Auchan, Intermarché i E.Leclerc. Niedawno spółka ogłosiła współpracę z siecią Media Expert, która zwiększyła dostępność voucherów firmy o ok. 550 lokalizacji.
- Posiadamy ponad 80 sklepów stacjonarnych, jesteśmy wszędzie, gdzie chcieliśmy być jako indywidualne punkty. Będziemy teraz analizować, czy nasze sklepy się sprawdzają, rozważając ewentualne przeniesienie, zamknięcie lub postawienie voucheromatu. Teraz marka skupia się na budowaniu wartości przez rozszerzanie sieci dostępności produktu przez zewnętrzny retail – mówi prezes Wyjątkowego Prezentu.
Spółka podaje, że inwestycja w external retail spowodowana jest m.in. ewolucją rynku, rosnącymi kosztami np. czynszów, zatrudnienia oraz z automatyzacją, która zastępuje ludzką pracę. W przyszłości przy wzroście innych kanałów sama zewnętrzna sieć może urosnąć do wartości ponad 20 proc. całej sprzedaży Wyjątkowego Prezentu. We Francji czy Hiszpanii ten model dystrybucji ma nawet 70-procentowy udział w sprzedaży firm z branży.
Wyjątkowy Prezent działa na polskim rynku od 2007 r. Wchodzi w skład zarejestrowanej na Litwie Emoti Group, w której odpowiada za 45-50 proc. obrotów. Cała grupa działa w Polsce, na Litwie, Łotwie, w Estonii i Finlandii. Ma dwie linie biznesowe. Pierwsza z nich to sprzedaż voucherów w Wyjątkowym Prezencie i jego zagranicznych odpowiednikach. Druga to pobyty hotelowe – w Polsce jest to start up Emoti.pl.
- Emoti Group powstała po to, żeby spółki, które stworzyliśmy, nie funkcjonowały w oderwaniu od siebie. Polska i inne oddziały wcześniej odmiennie się rozwijały. Przez centralizację powstała całość, dzięki której na różnych rynkach grupy wdrażane są nowe wspólne rozwiązania – tłumaczy Jakub Matuszewski.