Twórcy Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości rozwijają kolejny koncept. W centrum Warszawy stworzyli Business Link AIP, czyli kreatywne biuro, które na 1,5 tys. mkw. może pomieścić w sumie 500 firm. Nieco mniejsze powstało też w Krakowie, w lipcu ruszą kolejne — w Poznaniu i Gdańsku. Będą skupiać po 125 młodych i co najważniejsze, innowacyjnych firm.
— To następny etap rozbudowy ekosystemu wspierającego start-upy. Stworzyliśmy miejsce, gdzie działalność biznesową będą mogły kontynuować firmy wychodzące z inkubatorów, spółki założone w funduszu AIP Seed Capital w ramach unijnego Działania 3.1 PO IG, ale również firmy z zewnątrz. Warunek jest jeden: start-upy te muszą działać w obszarze nowych technologii i rozwijać innowacyjny biznes — zaznacza Mariusz Turski, wiceprezes Polski Przedsiębiorczej.
Wirtualne biuro
Przedsiębiorcy w Business Linkach poza adresem do prowadzenia działalności gospodarczej uzyskują pakiet około 20 usług, w tym księgowość, pomoc prawną, doradczą, zaplecze do spotkań biznesowych oraz 50 godzin pracy w biurze. Cena: 500 zł miesięcznie.
— Rynkową wartość tych usług wycenia się na 3,6 tys. zł. Prowadząc Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, w których obecnie funkcjonuje blisko 1400 firm, nauczyliśmy się optymalizować koszty — wyjaśnia Mariusz Turski.
Zaznacza, że dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozwijają działalność, to wystarczająca opcja. Na starcie zwykle nie można sobie pozwolić na samodzielny wynajem dużego biura w centrum miasta.
— To zbyteczny wydatek. Na początku bardziej liczy się doradztwo i merytoryczna pomoc w prowadzeniu biznesu. Dlatego przedsiębiorcy w naszych Business Linkach mogą liczyć na szkolenia i sesje mentoringowe. Organizujemy też cykliczne spotkania z ekspertami, business miksery i imprezy integracyjne, które pomagają w budowaniu sieci kontaktów — dodaje Mariusz Turski.
Podstawowy pakiet można rozszerzać w miarę rozwoju firmy. Za dodatkową opłatą można skorzystać z sali konferencyjnej lub wynająć indywidualne biuro — w warszawskim Business Linku najdroższe kosztuje 2,5 tys. zł za miesiąc, w innych miastach do 2 tys. zł.
— W Polsce za unijne pieniądze buduje się parki technologiczne, w których na gigantycznych powierzchniach funkcjonuje zaledwie kilka lub kilkanaście firm. My chcemy pokazać, że rozwój innowacyjnego biznesu zamiast dużych powierzchni potrzebuje kreatywności i współpracy — mówi Mariusz Turski.
Jednak w Polsce budowanie nowych standardów nie przychodzi łatwo, góruje przyzwyczajenie do odizolowanych, zamykanych biur. W takim stylu prowadzi się też biznes.
W stylu Google’a
— Świadomie przełamujemy bariery mentalnościowe. Praca w zaskakującej, niekonwencjonalnej przestrzeni zwiększa kreatywność. Tworząc design Business Linków, z jednej strony inspirowaliśmy się stylistyką googlowską, z drugiej chcieliśmy dać ludziom poczucie prestiżu i pokazać, że w niczym nie odstajemy od zagranicznych firm. Tym bardziej że realizowane u nas biznesy zamierzamy promować na rynkach globalnych — zapewnia Mariusz Turski.
Fundacja w ramach promocji polskich start-upów za granicą organizuje wyjazdy do współpracujących z nią ośrodków w Dolinie Krzemowej, Szanghaju i Londynie. Pomaga w pozyskaniu inwestorów i kontrahentów.
Rusza przedsiębiorca.pl
Fundacja Polska Przedsiębiorcza pracuje obecnie nad stworzeniem serwisu internetowego przedsiębiorca.pl. Portal będzie wspierał rozwój start-upów na trzech etapach — inkubacji (Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości), wyjścia na rynek (Business Linki) i wsparcia kapitałowego (fundusz AIP Seed Capital). Pierwszą odsłonę zaplanowano na październik.