Rośnie sprzedaż apartamentów

Paweł Berłowski
opublikowano: 13-08-2018, 22:00

Bogaci Polacy kupowaliby więcej nieruchomości premium, gdyby mieli ich dostatecznie dużo do wyboru.

Nabywcy nieruchomości luksusowych w 2017 r. zapłacili za nie 3,45 mld zł, a wartość tego sektora w ostatnich pięciu latach wzrosła o niemal 36 proc., względem 2,54 mld zł w 2012 r.

W Warszawie Ghelamco prowadzi rewitalizację dwóch zabytkowych kamienic Foksal 13/15, w których powstanie 55 eleganckich apartamentów.
Zobacz więcej

LUKSUS:

W Warszawie Ghelamco prowadzi rewitalizację dwóch zabytkowych kamienic Foksal 13/15, w których powstanie 55 eleganckich apartamentów. Fot. ARC

— Szacunki i analizy rynku nieruchomości premium i luksusowych w Polsce, dokonywane przez ekspertów Poland Sotheby’s International Realty na bazie danych transakcyjnych Cenatorium, wyraźnie wskazują, że potencjał jego rozwoju jest nadal duży. Wraz z rosnącą zamożnością Polaków możliwa będzie — nawet w kolejnych 10 latach — ewolucja z wczesnej fazy rozwoju, zarówno pod względem liczby, jak i wartości realizowanych na nim transakcji, do osiągnięcia przez branżę dojrzałości, odpowiadającej krajom zachodnim. Z perspektywy czysto inwestycyjnej przełoży się to z pewnością na dużo wyższą niż dotychczas stopę zwrotu, ale dla kupujących oznaczać będzie wzrost cen zakupu nieruchomości z wyższej półki — zapowiada Arkadiusz Wojciechowski, dyrektor zarządzający Poland Sotheby’s International Realty.

We własnym rytmie

Jak wynika z danych Reas, sprzedaż mieszkań premium rośnie w innym tempie i rytmie niż w całej mieszkaniówce. W Warszawie liczba sprzedawanych rocznie mieszkań w segmencie apartamentów (wraz z apartamentami luksusowymi) malała od czasu kryzysu na rynku mieszkaniowym aż do 2014 r. Tymczasem na całym pierwotnym rynku mieszkaniowym obserwowano już wówczas sprzedaż stopniowo zbliżającą się do poziomów z okresu boomu.

Zdaniem Agnieszki Mikulskiej, starszego konsultanta w Reas, ograniczenie liczby sprzedawanych apartamentów wynikało po części ze stosunkowo niewielkiej podaży. Zwiększenie nowej podaży w 2016 i 2017 r. wiązało się z wyraźnym wzrostem popytu. Wciąż jednak sprzedaż w segmencie apartamentów (wraz z apartamentami luksusowymi) jest zbliżona do wyników z 2009 r., podczas gdy całkowita sprzedaż w mieście wzrosła w tym czasie ponad trzykrotnie.

Raport „Luxury Realty Map” Poland Sotheby’s International Realty zwraca też uwagę na wzmocnienie efektu zwiększonej sprzedaży (liczonej w złotych) dzięki wzrostowi cen prestiżowych adresów. W 2017 r. przeciętny nabywca apartamentu lub rezydencji wydawał na jej zakup około 2 mln zł. Według szacunków Poland Sotheby’s International Realty, opartych na cenach transakcyjnych wskazanych przez Cenatorium, jest to o ponad 210 tys. zł więcej niż w roku 2016.

Warszawa i inni

Dane Poland Sotheby’s International Realty opublikowane w raporcie „Luxury Realty Map” wskazują, że pięć największych rynków (Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Kraków oraz Poznań) zapewnia 65 proc. wszystkich transakcji w Polsce. Prym niezmiennie wiedzie Warszawa, gdzie realizowanych jest ponad 40 proc. transakcji w segmencie premium i luksusowym.

Z analiz rynku nieruchomości — dokonanych przez Poland Sotheby’s International Realty na bazie danych transakcyjnych Cenatorium — wynika, że próg cenowy za 1 mkw. nieruchomości premium i luksusowej w stolicy wynosi 14,5 tys. zł. To o około 2,5 tys. zł więcej niż w Trójmieście i Wrocławiu. Jednocześnie kwota ta jest wyższa o 3 tys. zł w porównaniu z Krakowem i nawet o 4,5 tys. zł względem Poznania.

Wyzwanie dla deweloperów

Jak podkreśla Agnieszka Mikulska, po 2009 r. wprowadzano do sprzedaży niewiele projektów apartamentowych. W Warszawie wyjątkowy pod tym względem okazał się 2017 r., zwłaszcza jego druga połowa (do sprzedaży w całym roku wprowadzono do sprzedaży 13 nowych projektów obejmujących 1053 lokali), nieco słabiej zaczął się 2018 r. (uruchomiono sprzedaż czterech inwestycji apartamentowych, ale tylko 151 lokali).

Po kilku latach, w których oferta i sprzedaż koncentrowała się głównie na lokalach z segmentu o podstawowym standardzie (co stymulowane było w dużej mierze programem Mieszkanie dla Młodych), deweloperzy ponownie kierują zainteresowanie na droższe segmenty.

— Pamiętać należy, że projekt z segmentu apartamentów, a zwłaszcza z segmentu apartamentów luksusowych, powinien mieć potencjał, by nie tracić prestiżu wraz z wiekiem. Nawet za kilkanaście lat czy kilka dekad będzie stanowić wzór najlepszych rozwiązań architektonicznych, a przede wszystkim nadal należeć do jednych z najlepszych adresów w mieście. To poważne wyzwanie, na które decyduje się niewiele firm deweloperskich — podkreśla Agnieszka Mikulska. © Ⓟ

3,45 mld zł Tyle wydali na nieruchomości luksusowe ich nabywcy w 2017 r., według Poland Sotheby’s International Realty.

151 Tyle lokali apartamentowych wprowadzono do sprzedaży w 2018 r., według Reas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Rośnie sprzedaż apartamentów