Rośnie wartość uczciwości

Monika Niewinowska
07-12-2001, 00:00

Zły obraz polskiego biznesmena utrwalił się w naszej gospodarce do tego stopnia, że nawet pierwszy kodeks etyki w działalności gospodarczej został zatytułowany „Walka z wiatrakami”. Tymczasem starania o uczciwość i rzetelność firm działających w Polsce przestają być donkiszoterią. Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega, że na reputację firmy składają się nie tylko dobre wskaźniki finansowe czy wysoka jakość produktu, ale także uczciwość w kontaktach handlowych.

Konkurs „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest organizowany od 1998 r. Nawiązuje on do idei nagrody „Business Fair Play Award”, przyznawanej przez KIG już od 1992 r. Wpisuje się on również w działania Unii Europejskiej oraz w cele Zintegrowanego Programu dla Małych i Średnich Firm, w którym promocja przedsiębiorczości jest jednym z czterech najistotniejszych zadań. Do ścisłej współpracy przy realizacji tego przedsięwzięcia zaangażowane są również władze regionalne i samorządy gospodarcze. Patronat prasowy nad konkursem objął „Puls Biznesu’’.

— Celem konkursu jest wyłonienie firm biorących aktywny udział w życiu gospodarczym, dla których oprócz zysku, ważne jest myślenie w kategoriach dobra publicznego. Uważamy, że zauważanie i promowanie dobrych zachowań może być równie skuteczną formą walki z korupcją, jak piętnowanie złych — mówi Anna Szcześniak, koordynator konkursu Przedsiębiorstwo Fair Play.

Przedsiębiorcy biorący udział w konkursie uważają, że certyfikaty nobilitują ich firmy.

— Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” uzyskujemy już od trzech lat. Dlatego w tym roku zostaniemy wyróżnieni złotym certyfikatem. Posiadanie dokumentu zaświadczającego o wysokiej etyce cechującej nasze zachowanie traktujemy nie tylko jako wyróżnienie, ale i wyzwanie do jeszcze lepszego i aktywniejszego działania, zarówno wewnątrz firmy, jak i w skali społecznej. Myślę, że przedsiębiorstwa potrzebują tego typu poparcia dla swoich działań. Daje im to świadomość, że zostały one przez kogoś zauważone i docenione, a to motywuje — tłumaczy Jerzy Rutkowski, prezes firmy Jerzy Rutkowski Ltd., reprezentującej w Polsce markę Beretta.

W ciągu czterech lat w konkursie wzięło udział ponad 1300 przedsiębiorstw. 80 proc. z nich udało się uzyskać certyfikat. Organizatorzy zwracają uwagę na znaczną dynamikę wzrostu zainteresowania certyfikatami zaświadczającymi o wysokiej etyce przedsiębiorstwa.

— Firmy biorące udział w konkursie są poddawane bardzo dokładnej weryfikacji. Certyfikat uzyskują przedsiębiorstwa, które uczciwie wywiązują się ze zobowiązań wobec Skarbu Państwa, postępują rzetelnie wobec swoich klientów, a także nie mają zaległości w regulowaniu należności wobec swoich kontrahentów czy instytucji finansowych. Analizowane są również inne aspekty ich działalności, takie jak: warunki pracy, wrażliwość na potrzeby środowiska lokalnego, uczestnictwo w przedsięwzięciach charytatywnych, uczciwość i rzetelność działań reklamowych, jakość oferowanych produktów, a także wpływ na środowisko naturalne — wyjaśnia Anna Szcześniak.

Z jej obserwacji wynika, że na rzetelność w biznesie nie ma wpływu wielkość przedsiębiorstwa. Wśród wyróżnionych do tej pory dominowały firmy małe i średnie. Co trzecie przedsiębiorstwo zatrudniało od 10 do 50 osób, jedynie co dziesiąte ponad 500.

Wszystkie wyróżnione przedsiębiorstwa są dosyć atrakcyjne pod względem warunków zatrudnienia. Oferowane przez nie wynagrodzenia znacznie przewyższają przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Niewinowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Rośnie wartość uczciwości