Rosyjski łącznik

Wiktor Szczepaniak
26-11-2004, 00:00

Oppen Expo ma wyłączność na organizowanie udziału polskich firm na targach w USA. Tylko że one nie potrzebują pośrednika.

Choć eksport polskiej żywności do USA rośnie, jego wielkość w porównaniu z innymi krajami Europy jest nadal niewielka. Polskie spółki nie dość aktywnie zabiegają o odbiorców, w przeciwieństwie do firm z Francji czy Niemiec, które licznie odwiedzają targi spożywcze w USA.

Kontrowersyjny przymus

Sytuacja wkrótce może się zmienić. Jest bowiem firma, która chce organizować polskie stoiska narodowe na targach Fancy Food Show, największych imprez branżowych w USA, odbywających się co roku w San Francisco, Chicago i Nowym Jorku. Sposób jej działania wzbudza jednak kontrowersje.

— Spółka Oppen Expo ma umowę na wyłączność organizacji targów Fancy Food na Polskę, Rosję i Ukrainę — informuje Witold Zalewski z zarządu polsko-rosyjskiej firmy Oppen Expo.

Firmy zainteresowane tymi targami będą więc musiały korzystać z jej pośrednictwa w USA.

W 2003 r. w Fancy Food uczestniczyły cztery polskie firmy: Kopernik, Elbro, Dawtona i Polan. Hiszpańskich było 60. Oppen Expo chce to zmienić.

— W USA rośnie spożycie żywności wykwintnej, w dużej mierze z importu. Powstały sieci jej sprzedaży, np. Trade Joe. Można tam oferować polskie produkty — mówi Witold Zalewski.

Zbędne przywileje

Uprzywilejowanie Oppen Expo dziwi Andrzeja Gantnera, dyrektora Polskiej Federacji Producentów Żywności.

— Nie mam nic przeciwko firmom, które organizują grupowe wyjazdy na targi zagraniczne, ale nie na zasadach wyłączności — mówi dyrektor.

Zbigniew Podolski, dyrektor ds. rozwoju w firmie Dawtona, dodaje, że pomoc takich firm jak Oppen Expo jest korzystna dla małych firm. Duże radzą sobie na targach same.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Rosyjski łącznik