Routery uzyskują nowe funkcje

Marcin Złoch
13-11-2002, 00:00

Routery, w przeszłości pełniące funkcje łącznika między siecią wewnętrzną a szkieletową, zyskują obecnie szereg dodatkowych funkcji. Dzięki instalacji dodatkowego oprogramowania lub modułów sprzętowych mogą zastąpić firewalle, szyfratory lub centralki telefoniczne.

Rozwój Internetu, potrzeba szybkiego dostępu do danych i aplikacji, możliwość zdalnego szkolenia pracowników powodują, że przedsiębiorstwa budują coraz nowocześniejsze i bardziej inteligentne sieci lokalne i rozległe. Urządzeniem niezbędnym do stworzenia sieci teleinformatycznej jest router, łączący między sobą lokalne sieci komputerowe lub sieć lokalną ze szkieletową siecią operatorską. Oprócz routerów architekturę sieci tworzą także przełączniki. Według badań IDC, dominującym na polskim rynku dostawcą tych urządzeń jest Cisco Systems, który sprzedaje 80 proc. routerów i 65 proc. przełączników.

Tradycyjnym podziałem routerów jest zaszeregowanie urządzenia jako korporacyjnego lub operatorskiego. Pierwsze służą do pracy w firmowych sieciach lokalnych, drugie wykorzystują operatorzy sieci międzymiastowych lub międzynarodowych. Największe i najbardziej zaawansowane maszyny kosztują setki tysięcy USD, najmniejsze domowe — kilkaset złotych.

— Przed routerami stawiane są różne wymagania, przede wszystkim pod względem niezawodności i stabilności. Awaria urządzenia działającego w kilkuosobowej firmie to mniejszy problem, niż awaria routera obsługującego sieć szkieletową z danymi tysięcy abonentów — mówi Marek Omilian, kierownik ds. marketingu sieci szerokopasmowych firmy Alcatel.

Zdaniem przedstawiciela Cisco, firma ta na polskim rynku sprzedaje najwięcej urządzeń ze średniego segmentu. Z maszyn tych korzystają oddziały banków lub przedsiębiorstw, a małe firmy używają ich do połączeń z Internetem. Firma 3 Com szuka dla siebie szans na zarobek sprzedając routery przeznaczone przede wszystkim do sieci lokalnych. Podobnie postępuje Lucent Techlnologies, koncentrując się w Polsce na rynku najmniejszych maszyn.

— Wartość światowego rynku routerów w drugim kwartale 2002 r. spadła o 1,5 mld USD. Nie ma zapotrzebowania na największe urządzenia. Wyjątek stanowi najmniejsza klasa, czyli urządzenia abonenckie. Na koniec lat 90. przypadł boom internetowy i rynek w tym czasie nasycił się. Wystąpiło zjawisko tzw. nadmiarowości, co oznacza, że pojemności sieci są zbyt duże w stosunku do potrzeb — wyjaśnia Dariusz Bakuła, dyrektor ds. techniki i rozwoju biznesu Lucent Technologies.

Użytkownicy indywidualni chcący korzystać z dostępu do Internetu nie za pomocą połączenia wdzwanianego, lecz np. oferowanej przez TP SA Neostrady, muszą mieć router do obsługi transmisji DSL. TP SA dostarcza użytkownikom Neostrady Plus produkowane przez firmę Lucent.

Routery ewoluują jak wszystkie urządzenia. Muszą być coraz szybsze. Kiedyś miały zapewniać dostęp do sieci, dziś producenci kładą coraz większy nacisk na ich dodatkowe funkcje.

— Największa zmiana to rozbudowa usług. Kiedyś router tylko łączył sieci. Teraz często spełnia funkcje firewalla, szyfratora czy centralki telefonii IP. Router, w którym zintegrowano kilka funkcji, stał się alternatywą dla osobnych urządzeń — zauważa Igor Sikorski, dyrektor ds. rozwoju rynku Cisco Systems Poland.

Nowym trendem, na który zwracają uwagę producenci urządzeń, jest router działający jako centralka telefoniczna. Pozwala to na wyeliminowanie z firmowej infrastruktury centralki i zastąpienie tradycyjnej telefonii połączeniami VoIP, obsługiwanymi przez router.

— Ponad połowa nowych urządzeń jest sprzedawana z funkcją obsługi połączeń głosowych — mówi Igor Sikorski.

Ważną dla klientów funkcją jest szyfrowanie połączeń.

— Na potrzeby technologii MPLS, stosowanej w sieci szkieletowej, routery tzw. brzegowe i abonenckie odpowiadają za bezpieczeństwo transmisji i kodowanie danych na styku sieci lokalnej z siecią operatora — twierdzi Dariusz Bakuła.

Aby routery obsługiwały nowe funkcje, należy je upgrade’ować. Przeważnie aktualizacja do pewnego poziomu odbywa się przez wymianę oprogramowania, a potem należy wymienić komponenty sprzętowe. Gdy wymiana kart nie zaspokaja oczekiwań, należy zmienić urządzenie.

— Upgrade w firmie jest prosty, odłącza się maszynę i zwiększa jej możliwości nową kartą. Routera operatorskiego nie można ulepszyć w ten sposób. W działającej na potrzeby wielu podmiotów non stop sieci jest to niemożliwe. Dlatego takie maszyny skonstruowane są w taki sposób, że kiedy jedno urządzenie przestaje działać, zastępuje je drugie — wyjaśnia Piotr Szołkowski, dyrektor ds. technicznych 3 Com Polska.

Operatorzy coraz częściej wdrażają wirtualne sieci prywatne bazujące na technologii wieloprotokołowego przełączania etykiet (MPLS VPN — Multi-Protocol Label Switching-based Virtual Private Networks). Technologia ta pozwala operatorom na oferowanie zdywersyfikowanych usług telekomunikacyjnych, z jednej strony umożliwiających klientom wdrażanie aplikacji sieciowych, takich jak systemy zarządzania przedsiębiorstwem czy transmisja głosu i wideo w sieciach danych, z drugiej zaś — pozwala operatorowi na stworzenie oferty dla klientów z sektora MSP, dla których np. koszt oferowanego obecnie stałego podłączenia do Internetu jest zbyt wysoki. Technologia MPLS jest uznawana przez producentów urządzeń sieciowych za standardową w przyszłości.

— Na potrzeby standaryzacji technologii transmisji danych działają takie ciała jak np. MPLS Forum, organizacja, której członkowie to między innymi dostawcy sprzętu. Routery to nie wydzielone wyspy, urządzenia jednego producenta muszą współpracować z innymi — zaznacza Marek Omilian.

W Polsce sieci MPLS budują Tel-Energo i Energis. Usługi świadczone w tych sieciach są opatrzone umową SLA (Service Level Agreement) z gwarantowanym poziomem obsługi. Umowa SLA umożliwia wprowadzenie kar umownych, płaconych przez operatora w przypadku, gdy rzeczywiste parametry sieci są gorsze od deklarowanych.

— SLA w technologii MPLS to przełom. Operatorzy gwarantują na piśmie już nie tylko, że sygnał w sieci w ogóle będzie, ale mogą zagwarantować także np. poziom opóźnienia transmisji oraz zaoferować usługi dodane, takie jak telefonia IP, call center czy e-learning – zauważa Igor Sikorski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Routery uzyskują nowe funkcje