Zdajemy sobie też sprawę, że informacja jest cennym towarem na rynku kapitałowym. Dlatego dużą wagę przywiązujemy do tego, aby dostarczać na rynek terminowe, wiarygodne i rzetelne informacje będące podstawą do prawidłowej oceny Grupy PZU i podjęcia właściwej decyzji inwestycyjnej. Zgodnie z naszą wizją relacji inwestorskich staramy się w każdym miejscu i czasie zapewniać niezawodną informację, która pozwala zrozumieć spółkę oraz daje pewność i poczucie bezpieczeństwa inwestującym w akcje PZU. Równy dostęp do informacji jest dla nas celem nadrzędnym.
Od debiutu giełdowego wysoko zawiesiliśmy sobie poprzeczkę, jeśli chodzi o komunikację z inwestorami. Staramy się być transparentni i należycie wypełniamy obowiązki informacyjne spółek giełdowych, określone przepisami prawa. Podejmujemy też działania o charakterze nieobligatoryjnym, adresowane i dostosowane do potrzeb oraz oczekiwań określonych grup uczestników rynku kapitałowego. Rozumiemy i szanujemy to, że różne grupy inwestorów preferują różne formy komunikacji ze spółką, i staramy się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Staramy się równo traktować inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Dbamy o analityków i nie zapominamy o dziennikarzach.
Publikacja prezentacji na stronie internetowej to dla nas standard. Ale publikujemy też inne materiały, np. nagrania i transkrypcje z konferencji wynikowych oraz innych ważnych wydarzeń korporacyjnych. Pomimo że raportujemy w języku polskim, to dbając o równy dostęp do informacji, wszystkie materiały publikujemy zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Staramy się też zapewnić bezpośredni dostęp do członków zarządu. W tym celu przynajmniej raz na kwartał organizujemy spotkania dla analityków i dziennikarzy, a także czaty dla inwestorów indywidualnych. Uczestniczymy w licznych konferencjach inwestorskich w kraju i za granicą, spotykając się zarówno z inwestorami indywidualnymi, jak i instytucjonalnymi w Polsce i na świecie. Współpracujemy z bankami inwestycyjnymi o zasięgu globalnym, polskimi biurami maklerskimi, a także ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Konferencje dla inwestorów indywidualnych, takie jak WallStreet, na stałe zagościły w naszym kalendarzu relacji inwestorskich. Uczestniczymy również w programie Akcjonariatu Obywatelskiego.
Obecnie obserwujemy dynamiczny rozwój nowych technologii i kanałów komunikacji, umożliwiających natychmiastowy i nieograniczony dostęp do informacji. Zmieniają się również oczekiwania inwestorów i analityków co do jak najszybszego i jak najłatwiejszego dostępu do informacji o spółce. Uważam, że sprostanie tym oczekiwaniom może być wyzwaniem dla relacji inwestorskich w najbliższym czasie.
*Z badania MSP „Relacje inwestorskie w praktyce” wynika, że 46 proc. spółek, które przygotowują prezentacje dla inwestorów, nie publikują ich na stronach internetowych. Preferowani są inwestorzy instytucjonalni i analitycy kosztem inwestorów indywidualnych.
PIOTR WIŚNIEWSKI
szef zespołu relacji inwestorskich Grupy PZU