Różne wizje blokują sukcesję

opublikowano: 05-03-2015, 00:00

Właściciele firm rodzinnych i ich następcy różnie widzą rozwój biznesu. Na razie rzadko dochodzi do przekazania władzy.

Wiele firm rodzinnych za chwilę będzie zmuszonych, by przejść przez proces sukcesji. W związku z tym ośrodek dialogu i analiz Thinktank oraz bank BNP Paribas zbadały, jak bardzo zaawansowany jest ten proces w firmach rodzinnych oraz w jaki sposób wyzwania stojące przed rodzinnym biznesem postrzega starsze i młodsze pokolenie przedsiębiorców. W badaniu wzięło udział 105 założycieli firm rodzinnych oraz 105 sukcesorów na różnym etapie zaangażowania w działalność przedsiębiorstwa.

Większość firm rodzinnych wciąż znajduje się w rękach ich nestora — aż 86 proc. badanych stwierdziło, że w ich firmach za decyzje finansowe i kadrowe odpowiada założyciel. Jedynie w 12 proc. decyzje podejmują sukcesorzy. I to pomimo że transfer wiedzy i kompetencji do młodszego pokolenia zadeklarowało aż 55 proc. przedsiębiorców. Podobny odsetek firm już przeprowadził sukcesję władzy, a transfer majątku przeprowadziło 3,7 na 10 badanych.

— Wielu sukcesorów wzrastało razem z firmą swoich rodziców, nierzadko zarządza już biznesem, ale wciąż nie ma pełni decyzyjności — zaznacza Paweł Rabiej, partner zarządzający w Thinktank.

— Proces sukcesji w wielu polskich firmach jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie rozwoju — dodaje Andrzej Ząbek, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej w banku BNP Paribas.

Zdaniem Dariusza Szulca z Instytutu Biznesu Rodzinnego, trzeba to zmienić, ponieważ sukcesja to długotrwały proces.

— Angażowanie weń dziecka od wczesnych lat zwiększa szanse jego powodzenia — dodaje Dariusz Szulc. Aż 2/3 młodych sukcesorów badanych deklaruje, że współtworzyli realia firmy już przed 18. rokiem życia. Małgorzata Miączyńska, koordynator projektu firm rodzinnych w PARP, uważa, że problemem mogą być obawy nestorów przed przekazaniem firm. Właściciele firm i ich sukcesorzy mają nieco odmienne wizje rozwoju firmy.

Aż 63 proc. młodych w perspektywie 1-2 lat chciałoby szukać nowych źródeł dochodu i rozwijać biznes. Planują inwestować w rozwój komunikacji i marketingu (58 proc.). Natomiast głównym wyzwaniem dla założycieli jest zwiększenie obrotów na rynkach już istniejących i odniesienie stopy zwrotu z już istniejących pomysłów na biznes.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu