Rumuńska sieć zawalczy o Polskę

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2024-05-15 20:00

150 piekarni w Rumunii nie zaspokaja ambicji sieci Luca. Planuje kolejne i rusza z ekspansją za granicą. Zaczyna od Polski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– jak duża sieć wchodzi do Polski

– w jakim tempie chce otwierać piekarnie w naszym kraju

– jakich lokalizacji szuka

– na jak duży i konkurencyjny rynek wchodzi

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rumunia to jeden z pierwszych i kluczowych rynków zagranicznych dla polskich przedsiębiorców w wielu sektorach gospodarki. O inwestycjach w przeciwnym kierunku nie jest zbyt głośno. Właśnie do jednej doszło — w branży piekarniczej.

100 mln EUR na pieczywie

21 maja tuż przy stacji metra Politechnika w Warszawie otworzy się pierwsza piekarnia Luca. Do końca roku pojawi się ich w Polsce jeszcze 8-10, nie tylko w stolicy, ale też w innych miastach, bezpośrednio przy ulicy lub w centrach handlowych. Oferta opiera się na pieczonych na miejscu szybkich przekąskach na wynos — preclach, bajglach, kanapkach, pizzy itd. — oraz napojach, w tym własnej kawie rzemieślniczej marki Zmeu.

Polska jest dla Luki pierwszym rynkiem zagranicznym. O przewadze konkurencyjnej mają zdecydować m.in. rumuńskie specjalności dotychczas nieznane Polakom.

— Rynek polski jest dojrzały, a z punktu widzenia zwyczajów konsumenckich podobny do rumuńskiego. Liczymy, że polskich klientów przyciągnie nie tylko smak naszych produktów, ale też stosunek jakości do ceny oraz sposób komunikacji: swobodny, pozytywny, humorystyczny, niezwykle aktualny i młodzieżowy — mówi Piotr Wilczyński, dyrektor finansowy sieci Luca.

W ciągu 14 lat sieć urosła do około 150 placówek o powierzchni 60-300 m kw., zatrudnia 2,7 tys. pracowników, a jej przychody w 2023 r. urosły o 42 proc. — do ponad 100 mln EUR. W ubiegłym roku uruchomiła 18 piekarni, a w bieżącym planuje 20 w samej Rumunii.

Duży rynek, duża konkurencja

Luca musi nastawić się w Polsce na sporą konkurencję — nie tylko pojedynczych punktów gastronomicznych, ale też sporych sieci piekarni, w Warszawie to np. Putka, Grzybki czy Lubaszka. Wyjątkowo ambitne plany ekspansji na tym rynku ma sieć Gorąco Polecam. Smaki z piekarni. Jej właściciel, spółka Enata Bread kierowana, w 2023 r. zwiększył przychody z 37,4 do 83 mln zł (dzięki 90 sklepom) i osiągnął około 7 mln zł zysku EBITDA. W tym roku sieć powiększy się o 40 piekarni, a docelowo ma ich być nawet 500.

Z danych Consumer Panel Services GfK wynika, że w 2023 r. wartość rynku pieczywa (chleb i bułki) wyniosła 10,1 mld zł, a wolumen 1,1 mln ton. Polacy kupują pieczywo 109 razy w roku, średnio wydając około 7 zł. Za mniej więcej jedną trzecią rynku odpowiadają piekarnie, 24 proc. należy do dyskontów.