RUSZA TRZECI ETAP BUDOWY OBWODNICY
Poznański odcinek autostrady A-2 będzie kosztować ponad miliard złotych
NAJTRUDNIEJSZY ETAP: Zdaniem Piotra Chodorowskiego, dyrektora nadzoru Biura Budowy Autostrad w Poznaniu, najtrudniejszym etapem budowy poznańskiej obwodnicy jest modernizacja ujęcia wody w Dębinie. fot. Piotr Długosz
W czerwcu rozpocznie się kolejny, trzeci etap budowy poznańskiej obwodnicy, najdroższego odcinka autostrady A2. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2002 roku. Jej koszt wyniesie ponad 1 mld zł (260 mln EUR).
Wojewódzka Dyrekcja Dróg Publicznych zaczęła budować poznańską obwodnicę w październiku 1998 roku. Trasa długości zaledwie 13,3 km okazała się najtrudniejszym i najdroższym odcinkiem przyszłej autostrady A2.
Najdroższy odcinek
Jej całkowity koszt wynieść ma 260 mln EUR (ponad 1 mld zł), przy czym 45 mln EUR (około 180 mln zł) pochodzi z PHARE, 130 mln EUR (około 520 mln zł) jest pożyczką Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a 85 mln EUR (około 340 mln zł) wyłożyło państwo.
Obwodnica obejmie trzy ważne węzły komunikacyjne: w Komornikach, Dębinie i Krzesinach. Przejazd na tym odcinku będzie bezpłatny, ale trasa ta zostanie włączona do płatnej autostrady Świecko — Konin, której koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska. Firma ta będzie też odpowiadać za ekspolatację i utrzymanie obwodnicy.
Piotr Chodorowski, dyrektor nadzoru Biura Budowy Autostrad w Poznaniu, stwierdził, że podstawowe utrudnienie polega na tym, że obwodnica przechodzi przez tereny zurbanizowane, w związku z czym pojawia się konieczność wykonania wielu robót towarzyszących.
— Jednym z trudniejszych etapów obwodnicy jest modernizacja ujęcia wody w Dębinie. Zostanie ono wyłączone, a nowe ujęcie wraz z magistralą wodną zbudujemy w Sawińcu pod Mosiną, jednak dopiero po 2002 roku. Wzdłuż ujęcia dębińskiego powstać też musi pas ochronny z każdej strony, o wielkości 260 mkw. — powiedział Piotr Chodorowski.
Cztery etapy
Poznańska obwodnica budowana jest w czterech etapach. Generalnym wykonawcą pierwszych dwóch etapów, czyli wybudowania obiektów w ciągu istniejących ulic oraz modernizacji Dębiny, jest firma Fougerolle International Mostostal Warszawa. W czerwcu tego roku rozpocznie się trzeci etap, czyli budowa samej nitki autostrady i pozostałych obiektów, które nie zostały uwzględnione w pierwszym etapie.
Piotr Chodorowski twierdzi, że przetarg w tej sprawie odbędzie się 6 czerwca. Uczestnictwo zgłosiło początkowo 20 firm, przy czym po kwalifikacji pozostało 10 z nich.
Ostatnim, czwartym etapem realizacji poznańskiej obwodnicy, którego początek nastąpi na pewno po 2002 roku, będzie budowa nowego ujęcia wody wraz z magistralą przepływową w Sawińcu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja.