Ryanair chce podwoić liczbę pasażerów

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2024-01-30 14:52

34 mln pasażerów – to plan irlandzkiego przewoźnika w Polsce do 2030 r. Aby go zrealizować, linia proponuje warte 150 mln USD inwestycje w Modlinie i na Lotnisku Chopina.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie plany rozbudowy Lotniska Chopina i portu w Modlinie Ryanair przedstawił rządowi
  • Jak linia urośnie w Polsce w tym roku, jak do 2030 r.
  • Jak idą negocjacje Ryanaira z internetowymi biurami podróży
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rozkład na sezon lato 2024 będzie największy w historii Ryanaira w Polsce. Linia otwiera 30 nowych tras, w tym do Alicante, Chanii, Zadaru, na Maltę, Palmę i Pafos, zwiększając ich liczbę do 300. Oferta urośnie o 10 proc. Linia, która w ubiegłym roku miała w Polsce 16,4 mln pasażerów, liczy na przewiezienie 18 mln osób.

– Rośniemy we wszystkich bazach oprócz Modlina, gdzie opłaty urosły o 90 proc. i brakuje miejsca na rozwój – mówi Michael O’Leary, prezes Ryanaira.

W Modlinie przewoźnik zmniejszy w tym roku ofertę o 14 proc. Od września 2023 r. ściął ją o 40 proc. Skasował 15 tras, a na 16 zmniejszył częstotliwość. Jeden samolot został przeniesiony do bazy w Krakowie.

MiastoLiczba pasażerów w 2023 r.Planowana liczba pasażerów w 2024 r.Zmiana proc. r/r
Kraków4,65,7+24
Modlin3,43,0-14
Gdańsk2,02,5+25
Wrocław1,82,3+28
Poznań1,51,6+7
Łódź0,30,4+33
Warszawa 0,30,4*+33
Rzeszów0,40,40
Lublin0,10,2+100
Pozostałe2,01,5-25
Łącznie**16,418,0+10
* trwają rozmowy dotyczące slotów
** wartości zaokrąglone
Źródło: Ryanair, PB
Ryanair na polskich lotniskach

Jest plan, nie ma odpowiedzi

Dziewięć miesięcy temu irlandzka tania linia przedstawiła poprzedniemu rządowi przygotowany przez firmę York Aviation plan rozbudowy portu w Modlinie oraz Lotniska Chopina.

– Nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Kilka tygodni temu przedstawiliśmy te plany nowemu rządowi. W najbliższych miesiącach spodziewamy się spotkania z ministrem infrastruktury. Liczymy też, że nowy zarząd PPL będzie chciał rozwijać porty – mówi Michael O’Leary.

Na Lotnisku Chopina Ryanair proponuje rozbudowę terminala i dobudowanie drugiego pirsu od strony północnej i powiększenie terminala.

– Całkowity koszt rozbudowy wyniósłby około 120 mln USD, a przepustowość portu urosłaby z 20 do 30 mln pasażerów – mówi prezes Ryanaira.

W Modlinie linia zaproponowała przedłużenie w dwie strony terminala oraz budowę miejsc postojowych.

– Dziś można tu zaparkować sześć samolotów, po rozbudowie byłoby 12. Moglibyśmy zwiększyć liczbę pasażerów z 3 do 6 mln. Rozbudowa mogłaby zostać zrealizowana do lata 2025 r., a koszt nie przekroczyłby 20 mln USD. Jesteśmy w stanie pokryć te koszty i rozliczyć się z portem w pięć lat, płacąc niższe opłaty – deklaruje Michael O’Leary.

Obiecuje, że dzięki tym inwestycjom Ryanair podwoi do 2030 r. liczbę pasażerów w Polsce do 34 mln. Dziś linia ma w naszym kraju 42 samoloty, lata z 13 lotnisk, a na sześciu z nich ma bazy.

– Chcielibyśmy mieć bazę także na Lotnisku Chopina. Na Mazowszu zależy nam na wzroście przede wszystkim w Modlinie i Warszawie. Choć Radom nie jest bardzo istotny w naszym planie, a w tym momencie nie ma popytu na loty z tego portu, to prawdopodobnie uruchomimy w najbliższych latach kilka tras – mówi Michael O’Leary.

– Czekamy na nową politykę dla lotnictwa. Dotychczasowa koncentrowała się na CPK, nowa powinna w rozwoju Mazowsza uwzględnić wszystkie porty – dodaje Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, linii czarterowej należącej do Ryanaira, oraz szef irlandzkiej spółki w Polsce.

Gdzie jeszcze będzie więcej Ryanaira

Ryanair nie planuje natomiast krajowych tras w Polsce, choć podejmował kilka takich prób. Oferuje takie loty w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Grecji, Francji, we Włoszech, a od tego roku także w Maroku.

– Jesteśmy jedyną linią, która zamówiła 400 samolotów. Nikt nie urośnie tak szybko jak my. Konkurencja operująca airbusami A320 będzie musiała część z nich uziemić ze względu na problemy z silnikami. Najszybciej rośniemy w Albanii, w której zaczęliśmy operacje w listopadzie 2023 r. Latem będziemy mieć 23 trasy z Tirany i 3 mln pasażerów. W Maroku otwieramy tego lata pierwsze 11 tras krajowych. Rośniemy mocno we Włoszech, bo Air Italia ciągle tnie ofertę – mówi Michael O’Leary.

Ryanair zawiera też porozumienia z kolejnymi internetowymi biurami podróży (OTA, online travel agency). Przewoźnik walczy z nimi, nazywa piratami i oskarża o nakładanie na klientów zakamuflowanych opłat i ukrywanie danych pasażerów, co utrudnia kontakt w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu. Na początku grudnia OTA przestały sprzedawać bilety Ryanaira, co obok wyższych cen paliwa wpłynęło na pogorszenie wyników linii za III kw. roku finansowego 2023/24. Choć liczba pasażerów urosła o 7 proc. do 41,4 mln, a przychody o 17 proc. do 2,7 mld EUR, to obłożenie spadło o 1 pkt proc. do 92 proc., a zysk był o 93 proc. niższy i wyniósł 15 mln EUR. OTA odpowiadają za 10-15 proc. sprzedaży Ryanaira. W ostatnich dniach przewoźnik zawarł umowę z dwoma OTA – Loveholidays.com i Kiwi.com. Platformy mają obecnie bezpośredni dostęp do strony internetowej Ryanaira, ale w zamian dostarczają dane kontaktowe i płatności bezpośrednio Irlandczykom.

– Po podpisaniu umów z Loveholidays i Kiwi.com zgłosiło się do nas ośmiu z 12 największych piratów OTA. Rozmawiamy i prawdopodobnie dojdziemy do porozumienia – mówi Michael O’Leary.