Rozkład na sezon lato 2024 będzie największy w historii Ryanaira w Polsce. Linia otwiera 30 nowych tras, w tym do Alicante, Chanii, Zadaru, na Maltę, Palmę i Pafos, zwiększając ich liczbę do 300. Oferta urośnie o 10 proc. Linia, która w ubiegłym roku miała w Polsce 16,4 mln pasażerów, liczy na przewiezienie 18 mln osób.
– Rośniemy we wszystkich bazach oprócz Modlina, gdzie opłaty urosły o 90 proc. i brakuje miejsca na rozwój – mówi Michael O’Leary, prezes Ryanaira.
W Modlinie przewoźnik zmniejszy w tym roku ofertę o 14 proc. Od września 2023 r. ściął ją o 40 proc. Skasował 15 tras, a na 16 zmniejszył częstotliwość. Jeden samolot został przeniesiony do bazy w Krakowie.
| Miasto | Liczba pasażerów w 2023 r. | Planowana liczba pasażerów w 2024 r. | Zmiana proc. r/r |
| Kraków | 4,6 | 5,7 | +24 |
| Modlin | 3,4 | 3,0 | -14 |
| Gdańsk | 2,0 | 2,5 | +25 |
| Wrocław | 1,8 | 2,3 | +28 |
| Poznań | 1,5 | 1,6 | +7 |
| Łódź | 0,3 | 0,4 | +33 |
| Warszawa | 0,3 | 0,4* | +33 |
| Rzeszów | 0,4 | 0,4 | 0 |
| Lublin | 0,1 | 0,2 | +100 |
| Pozostałe | 2,0 | 1,5 | -25 |
| Łącznie** | 16,4 | 18,0 | +10 |
| * trwają rozmowy dotyczące slotów | |||
| ** wartości zaokrąglone | |||
| Źródło: Ryanair, PB |
Jest plan, nie ma odpowiedzi
Dziewięć miesięcy temu irlandzka tania linia przedstawiła poprzedniemu rządowi przygotowany przez firmę York Aviation plan rozbudowy portu w Modlinie oraz Lotniska Chopina.
– Nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Kilka tygodni temu przedstawiliśmy te plany nowemu rządowi. W najbliższych miesiącach spodziewamy się spotkania z ministrem infrastruktury. Liczymy też, że nowy zarząd PPL będzie chciał rozwijać porty – mówi Michael O’Leary.
Na Lotnisku Chopina Ryanair proponuje rozbudowę terminala i dobudowanie drugiego pirsu od strony północnej i powiększenie terminala.
– Całkowity koszt rozbudowy wyniósłby około 120 mln USD, a przepustowość portu urosłaby z 20 do 30 mln pasażerów – mówi prezes Ryanaira.
W Modlinie linia zaproponowała przedłużenie w dwie strony terminala oraz budowę miejsc postojowych.
– Dziś można tu zaparkować sześć samolotów, po rozbudowie byłoby 12. Moglibyśmy zwiększyć liczbę pasażerów z 3 do 6 mln. Rozbudowa mogłaby zostać zrealizowana do lata 2025 r., a koszt nie przekroczyłby 20 mln USD. Jesteśmy w stanie pokryć te koszty i rozliczyć się z portem w pięć lat, płacąc niższe opłaty – deklaruje Michael O’Leary.
Obiecuje, że dzięki tym inwestycjom Ryanair podwoi do 2030 r. liczbę pasażerów w Polsce do 34 mln. Dziś linia ma w naszym kraju 42 samoloty, lata z 13 lotnisk, a na sześciu z nich ma bazy.
– Chcielibyśmy mieć bazę także na Lotnisku Chopina. Na Mazowszu zależy nam na wzroście przede wszystkim w Modlinie i Warszawie. Choć Radom nie jest bardzo istotny w naszym planie, a w tym momencie nie ma popytu na loty z tego portu, to prawdopodobnie uruchomimy w najbliższych latach kilka tras – mówi Michael O’Leary.
– Czekamy na nową politykę dla lotnictwa. Dotychczasowa koncentrowała się na CPK, nowa powinna w rozwoju Mazowsza uwzględnić wszystkie porty – dodaje Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, linii czarterowej należącej do Ryanaira, oraz szef irlandzkiej spółki w Polsce.
Gdzie jeszcze będzie więcej Ryanaira
Ryanair nie planuje natomiast krajowych tras w Polsce, choć podejmował kilka takich prób. Oferuje takie loty w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Grecji, Francji, we Włoszech, a od tego roku także w Maroku.
– Jesteśmy jedyną linią, która zamówiła 400 samolotów. Nikt nie urośnie tak szybko jak my. Konkurencja operująca airbusami A320 będzie musiała część z nich uziemić ze względu na problemy z silnikami. Najszybciej rośniemy w Albanii, w której zaczęliśmy operacje w listopadzie 2023 r. Latem będziemy mieć 23 trasy z Tirany i 3 mln pasażerów. W Maroku otwieramy tego lata pierwsze 11 tras krajowych. Rośniemy mocno we Włoszech, bo Air Italia ciągle tnie ofertę – mówi Michael O’Leary.
Ryanair zawiera też porozumienia z kolejnymi internetowymi biurami podróży (OTA, online travel agency). Przewoźnik walczy z nimi, nazywa piratami i oskarża o nakładanie na klientów zakamuflowanych opłat i ukrywanie danych pasażerów, co utrudnia kontakt w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu. Na początku grudnia OTA przestały sprzedawać bilety Ryanaira, co obok wyższych cen paliwa wpłynęło na pogorszenie wyników linii za III kw. roku finansowego 2023/24. Choć liczba pasażerów urosła o 7 proc. do 41,4 mln, a przychody o 17 proc. do 2,7 mld EUR, to obłożenie spadło o 1 pkt proc. do 92 proc., a zysk był o 93 proc. niższy i wyniósł 15 mln EUR. OTA odpowiadają za 10-15 proc. sprzedaży Ryanaira. W ostatnich dniach przewoźnik zawarł umowę z dwoma OTA – Loveholidays.com i Kiwi.com. Platformy mają obecnie bezpośredni dostęp do strony internetowej Ryanaira, ale w zamian dostarczają dane kontaktowe i płatności bezpośrednio Irlandczykom.
– Po podpisaniu umów z Loveholidays i Kiwi.com zgłosiło się do nas ośmiu z 12 największych piratów OTA. Rozmawiamy i prawdopodobnie dojdziemy do porozumienia – mówi Michael O’Leary.

