Od początku pandemii Komisja Europejska (KE) zatwierdziła pomoc publiczną dla ponad 20 przewoźników lotniczych. Łącznie rządy państw UE wypłacą poturbowanym przez COVID-19 liniom ponad 30 mld EUR. Ryanair, który skorzystał wyłącznie z pomocy na utrzymanie miejsc pracy oraz dostał na rok 600 mln GBP pożyczki, a w 2020 r. zanotował 1 mld EUR straty, zaskarżył pomoc dla ponad 20 przewoźników, m.in. Lufthansy, KLM, Air France i SAS. „PB” informował w maju, że Irlandczycy sprzeciwią się też pomocy dla LOT. Tak się stało.
Pozew przeciw decyzji KE złożony
- Apelację przeciwko decyzji w sprawie LOT złożyliśmy w TSUE na początku lipca. Sprawa czeka na rozpatrzenie. Następny krok to odpowiedź Komisji Europejskiej i prawdopodobnie wspierająca ją interwencja Polski. Podejrzewam, że rozprawa odbędzie się dopiero w 2022 r. – mówi Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanaira.
Dla LOT, który w 2020 r. otrzymał 1,1 mld zł dokapitalizowania od państwa (a Ministerstwo Aktywów Państwowych objęło pakiet 69,64 proc. akcji) oraz 1,8 mld zł pożyczki z PFR (zacznie ją spłacać od 30 grudnia 2023 r.) konieczność zwrotu pomocy publicznej byłaby wyzwaniem. W ubiegłym roku spółka miała 1,04 mld zł straty netto, a część dokapitalizowania przeznaczyła właśnie na jej pokrycie.
- Pomoc publiczna podlegała akceptacji KE i otrzymaliśmy pozytywną decyzję 22 grudnia 2020 r. Ryanair zarzuca KE m.in. niewłaściwe zastosowanie przepisów dotyczących pomocy publicznej, w tym dokapitalizowania jako środka wsparcia zamiast innych form mniej zakłócających rynek. Warto jednak zauważyć, że przed wydaniem decyzji komisja szczegółowo przeanalizowała przypadek PLL LOT, warunki udzielanej pomocy, jej niezbędność oraz adekwatność przyjętych form wsparcia – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT.

Komisja Europejska przywraca pomoc
O ile jeszcze w maju mogło się wydawać, że Ryanair osłabi konkurencję, bo 19 maja trybunał z Luksemburga anulował zgodę KE na pomoc dla KLM i TAP, o tyle dziś już wiadomo, że Bruksela nie podważy decyzji państw członkowskich. 16 lipca KE ponownie zatwierdziła pomoc dla portugalskich linii TAP, więc przewoźnik nie musi zwracać pieniędzy. Również warta 550 mln EUR pożyczka dla linii Condor (LOT chciał je przejąć, w związku z pandemią zrezygnował), którą Ryanair zaskarżył, a 9 czerwca cieszył się z decyzji TSUE w sprawie jej anulowania, została w tym tygodniu jednak zaaprobowana przez KE.
Które linie dostały największą pomoc publiczną
Linia | Pomoc (mld EUR) |
Air France-KLM | 14,4 |
Lufthansa Group | 11 |
Alitalia | 3,5 |
SAS | 1,3 |
TAP | 1,2 |
Finnair | 1,2 |
Norwegian | 0,8 |
LOT | 0,65 |
Condor | 0,6 |
Air Europa | 0,5 |
Źródło: „PB” |