Rynek cargo będzie uwolniony w 2007 r.

Katarzyna Kozińska
11-06-2004, 00:00

UE nie będzie zwlekać z otwarciem rynków kolejowych. W tej sytuacji PKP powinny przyspieszyć prywatyzację Cargo.

Parlament Europejski przyjął II pakiet kolejowy, dokument określający m.in. zasady liberalizacji europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Dla wszystkich państw przyjęto te same zasady.

Pożegnanie z parasolem

Polska nie może więc już liczyć na dodatkowy parasol ochronny, o który od 2003 r. starał się resort infrastruktury.

— 1 stycznia 2007 r. mamy umożliwić pełny dostęp do naszych tras. Jednym z czynników, który ma pozwolić na swobodny przepływ przewoźników, jest unifikacja stawianych im wymagań. Prace trwają i mają się zakończyć w 2006 r. — mówi Marek Pawlak, zastępca dyrektora ds. badań infrastruktury w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa.

Więcej inicjatywy

Zdaniem ekspertów, otwarcie rynku dla innych przewoźników doprowadzi do częściowej utraty wpływów PKP Cargo. Zarząd kolei powinien jak najszybciej sprywatyzować spółkę towarową, bo zainteresowanie inwestorów może topnieć. Po co kupować firmę z rynkiem, skoro rynek stoi otworem?

— Kilka firm już stara się o polskie certyfikaty dopuszczające. To jeszcze nie zagraża Cargo. Na razie to my rozdajemy karty, bo nasze urzędy stawiają im warunki. Jednak unifikacja przepisów zlikwiduje bariery wjazdu na polskie tory — ostrzega Marek Pawlak.

Zdaniem Henryka Klimkiewicza z forum kolejowego RBF, największym zagrożeniem dla Cargo jest jednak... brak aktywności.

— Utrudnianie innym firmom dostępu to słaby filtr. Firmy zagraniczne mogą tu zaistnieć przez założenie spółki lub współpracę z krajowym przewoźnikiem. Cargo traci rynkowe szanse przez zahamowanie restrukturyzacji, a co za tym idzie — brak inwestycji. Zamiast czekać na wsparcie administracyjne Cargo powinno podjąć walkę z mniejszymi firmami, tak jak to robi niemiecki przewoźnik narodowy — twierdzi Henryk Klimkiewicz.

— Prywatyzacja Cargo idzie zgodnie z planem — mówi Maciej Męclewski, szef PKP.

Mimo kilku prób nie udało nam się uzyskać komentarza od Józefa Kowalczyka, szefa PKP Cargo.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rynek cargo będzie uwolniony w 2007 r.