Rynek elektroniki jedzie na wstecznym

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 13-10-2009, 00:00

Patrząc na wyniki sprzedaży sprzętu elektronicznego w Polsce, trudno obronić tezę, że kryzys nas ominął.

Patrząc na wyniki sprzedaży sprzętu elektronicznego w Polsce, trudno obronić tezę, że kryzys nas ominął.

Choć analitycy, politycy i instytucje finansowe prześcigają się w wychwalaniu kondycji polskiej gospodarki, z rynku napływają kolejne pesymistyczne dane branżowe. Okazuje się, że po kilku latach dwucyfrowych wzrostów sprzedaż sprzętu elektronicznego w tym roku ostro wyhamowała.

Komputery na dnie

— Od początku roku do końca września o około 10 proc. spadła wartość detalicznego rynku elektroniki użytkowej (sprzęt RTV, AGD, komputerowy, fotograficzny i telefoniczny). Najgłębszy spadek sprzedaży (-16 proc.) dotknął sprzętu komputerowego — mówi Marcin Rosati, członek zarządu firmy Media Saturn Holding Polska, która rozwija sieci Media Markt oraz Saturn.

Wartość rynku elektroniki użytkowej w Polsce szacuje łącznie na 22,5 mld zł, a więc w tym roku może się ona skurczyć aż o 2 mld.

— Spodziewamy się, że czwarty kwartał też będzie trudny. Odbicia spodziewamy się dopiero w 2010 r. — mówi Marcin Rosati.

— Wszystkie firmy w branży dystrybucji sprzętu IT odczuły skutki spowolnienia gospodarczego w postaci stagnacji czy spadku sprzedaży. Trudno dziś powiedzieć, że najgorsze już za nami. Sądzę, że na realną poprawę sytuacji można liczyć pod koniec 2010 r. — mówi Piotr Bieliński, prezes firmy Action.

Nie wszyscy w branży notują jednak ostre spadki. Jedną z kategorii produktów, które zanotowały w tym roku wzrost, są telewizory (o 5 proc.).

Kryzysowi opiera się też branża AGD.

— Sprzedaż sprzętu AGD w tym roku jest na niewielkim plusie pod względem wartości, ale na niewielkim minusie pod względem ilościowym. Producenci są jednak zadowoleni, bo spodziewali się gorszych wyników. Teraz wszyscy w branży liczą na żniwa w okresie świątecznym — mówi Wojciech Konecki, dyrektor CECED Polska, filii Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD.

Saturn w natarciu

Mimo dekoniunktury przedstawiciele sieci Media Markt i Saturn nie zwalniają ekspansji w naszym kraju.

— Chcemy otwierać po 3-4 sklepy Saturn i Media Markt rocznie. Szacujemy, że w Polsce zmieści się ich łącznie blisko 80 (około 50 Media Markt i 30 Saturn) — mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding Polska.

Nie ujawnia wyników finansowych spółki. Z danych GfK Polonia wynika jednak, że jest ona liderem w sprzedaży elektroniki użytkowej z udziałami sięgającymi 25 proc. Ekspansję ułatwia jej m.in. brak silnego konkurenta w dużych miastach. Brytyjski Electro World nie zawojował polskiego rynku i odtrąbił odwrót.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane