Rynek kupił wyniki telekomu

Magdalena Wierzchowska
31-07-2008, 00:00

Telekomunikacja Polska zaskoczyła wynikami i podwyższyła prognozę tegorocznych przychodów. Analityków niepokoją jednak dane operacyjne.

Analitycy radzą jednak przyjrzeć się danym. Nie są aż tak dobre, jakby się wydawało.

Telekomunikacja Polska zaskoczyła wynikami i podwyższyła prognozę tegorocznych przychodów. Analityków niepokoją jednak dane operacyjne.

Publikacja wyników finansowych Telekomunikacji Polskiej (TP) była okazją do zakupów akcji telekomu. Kurs wzrósł wczoraj o 6,5 proc., do 23,99 zł za akcję, choć trzeba pamiętać, że dane zbiegły się z poprawą koniunktury na parkiecie. Inwestorów ucieszyły wyniki lepsze, niż oczekiwał rynek. Zysk netto w drugim kwartale wyniósł 698,0 mln zł, w porównaniu z 496 mln zł w tym samym okresie ubiegłego roku, a prognozy analityków mówiły o 613 mln zł zysku. Dobrze przyjęto także podwyższenie prognozy przychodów — operator spodziewał się 1-procentowego spadku rok do roku, a po drugim kwartale zapowiada, że na koniec roku wyjdzie na „zero”. W pierwszym półroczu przychody grupy wzrosły o 1,1 proc.

— Jesteśmy zadowoleni, bez wchodzenia w nuty euforyczne. W drugiej połowie roku gospodarka może nieco zwolnić, zapowiada się ciekawa konkurencja na rynku. Wciąż należy pamiętać o niepewności regulacyjnej — uzasadnia ostrożność Maciej Witucki, prezes TP.

Analityków martwi, że zmieniając prognozę wzrostu przychodów, operator nie zmienił prognoz marży operacyjnej GOM, która ma osiągnąć poziom 42-44 proc. przychodów w całym roku.

Spada, rośnie

Tradycyjnie, spadają przychody z telefonii stacjonarnej, ale spółka nadrabia to wpływami z telefonii komórkowej i segmentu internetowego. TP straciła w telefonii stacjonarnej 4 proc. rok do roku i miała 2,6 mld przychodów, a w telefonii komórkowej zyskała 9 proc. (2,1 mld zł przychodów). Szerokopasmowy internet przyniósł spółce 353 mln zł, po 1-procentowym wzroście.

Centertel, komórkowe ramię grupy, zyskał ponad 800 tys. abonentów rok do roku, ale ich liczba, mierzona kwartał do kwartału, spadła o ponad 100 tys. Powód — odłączanie nieaktywnych klientów. Spółka musiała zmierzyć się ze spadającymi stawkami połączeń międzyoperatorskich MTR — w maju i czerwcu straciła na tym 52 mln zł.

Operacyjny niedosyt

Analitycy jednak niejednoznacznie oceniają wyniki telekomu.

— Są dość pozytywne. W drugim półroczu przychody powinny spaść o 1,1 proc., by na koniec roku wyjść na zero, zgodnie z oczekiwaniami zarządu. Wpływ na to będzie miała obniżka stawek MTR, rezultat wysokiej bazy z 2007 roku i konkurencja, głównie Netia — mówi Konrad Księżopolski, analityk Wood & Co.

Inni zwracają jednak uwagę na sytuację operacyjną telekomu.

— Wyniki są dużo gorsze, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Operacyjnie dla spółki był to kolejny słaby kwartał. W całym segmencie telefonii stacjonarnej nasila się wyraźne spowolnienie wzrostu abonentów lub wręcz ich spadek (chodzi o abonentów neostrady, liveboksa, TV over IP i VoIP) — mówi Paweł Puchalski, analityk Domu Maklerskiego BZ WBK.

Udział TP w rynku szerokopasmowym spadł o 0,4 pkt proc., do 49,7 proc. TP narzeka na konkurencję ze strony sieci kablowych, ale nie należy zapominać o Netii, która zdobywa abonentów — miesiąc temu miała ich 290 tys.

Drugie półrocze

W drugim półroczu na wyniki grupy negatywnie wpłynie obniżka stawek MTR — przychody Centertela będą z tego powodu niższe o 200 mln zł. Pozytywnie na wyniki grupy wpłynie finalizacja umowy sprzedaży kilku nieruchomości w Warszawie. Da to spółce do 600 mln zł przychodów w trzecim kwartale.

We wrześniu TP chce uruchomić platformę satelitarną, która będzie działała na bazie infrastruktury Canal Plus. Pod koniec roku Centertel zacznie oferować usługi telefonii stacjonarnej. Chce też podłączyć pierwszych klientów bezprzewodowego dostępu do internetu oferowanego na bazie technologii CDMA. Na budowę sieci do końca 2009 roku spółka wyda 600-620 mln zł. Prezes TP poinformował wczoraj, że na budowę sieci nowej generacji spółka może wydać 2 mld EUR. Wcześniej oczekuje zmian regulacyjnych ułatwiających inwestycje.

Magdalena Wierzchowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rynek kupił wyniki telekomu