Rynek notebooków wzrasta szybciej niż biurkowych pecetów

Jarosław Nowicki
opublikowano: 05-09-2007, 00:00

Dynamiczny wzrost sprzedaży notebooków widoczny jest już prawie od dwóch lat. Komputery przenośne z miesiąca na miesiąc stają się coraz tańsze, a ich parametry zaczynają dorównywać biurkowym pecetom.

W Polsce zapanowała moda na laptopy. Z takiego sprzętu można korzystać nie tylko w domu, ale również na uczelni, na urlopie. Sprzedaż komputerów przenośnych napędzana jest też przez upowszechnianie się aparatów cyfrowych, kamer, odtwarzaczy MP3. Jeśli dodamy do tego promocje związane z oferowaniem dostępu do internetu, praktykowane przez różnych operatorów i producentów — to przyczyny coraz częstszego wybierania notebooków niż pecetów stają się oczywiste.

Z danych firmy badawczej Gartner na temat sprzedaży notebooków i komputerów PC w II kwartale 2007 r. wynika, że polski rynek notebooków wzrósł o 81 proc., a pecetów jedynie o 23 proc. w stosunku do takiego samego okresu w roku ubiegłym.

Zalety płynące z używania komputerów przenośnych dostrzegają również przedsiębiorstwa. Dzięki notebookom pracownicy mogą korzystać ze sprzętu poza miejscem pracy, a dzięki zdalnemu dostępowi do internetu mogą mieć stały kontakt z firmą. Taki stan rzeczy uzupełniany jest przez coraz częściej stosowany przez pracodawców model zdalnej pracy.

Producenci stale poszerzają kanały sprzedaży. I nie chodzi tu tylko o obecność w marketach elektronicznych i sklepach internetowych. Dzięki współpracy z operatorami GSM polegającej na sprzedaży komputera razem z dostępem do internetu, kanał sprzedaży powiększa się o kilka tysięcy punktów sprzedaży operatora komórkowego. Mimo że rynek laptopów rośnie znacznie szybciej niż komputerów PC, to i tak odnotowaliśmy wzrost sprzedaży komputerów stacjonarnych o 118 proc. Sprzęt taki nadal jest preferowany w instytucjach państwowych — tam, gdzie nie ma jeszcze potrzeby mobilnej pracy, a infrastruktura i administracja dostosowane są do używania tradycyjnych komputerów PC.

Prognozujemy dalszy wzrost sprzedaży komputerów, oczywiście z przewagą notebooków. Coraz ważniejszym elementem jest design. Komputer przenośny jako urządzenie osobiste musi po prostu ładnie się prezentować.

Jarosław Nowicki

prezes zarządu Maxdata Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Nowicki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu