
Nassim N. Taleb spopularyzował pojęcie „antykruchości” (antifragile) do opisu „rzeczy, którym służą wstrząsy”. Nasz rynek kapitałowy okazał się dokładnie „antykruchy”. Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) była w zeszłym roku pod względem dynamiki obrotów numerem jeden w Unii Europejskiej oraz numerem dwa, jeśli chodzi o przyrost kapitalizacji spółek w walucie lokalnej.
Nie tylko giełda wykazała się odpornością na kryzys. Wielu emitentów można zaliczyć do covid-winners. Wspólnym mianownikiem dla nich jest znaczący udział technologii w tworzeniu wartości dla klientów. Nie dziwi więc fakt, że spółki z branży nowych technologii zdominowały również ranking Giełdowa Spółka Roku 2020.
W minionym roku obserwowaliśmy spektakularny rozwój w takich sektorach, jak nowe technologie, IT, gry wideo, biotechnologia czy szeroko pojęta branża medyczna. W okresie pandemii wyniki indeksów i subindeksów giełdowych GPW odzwierciedlały rosnące zainteresowanie zarówno inwestorów detalicznych, jak i instytucjonalnych spółkami właśnie z tych branż. Na przykład WIG.GAMES, który można postrzegać jako wskaźnik „apetytu na inwestycje” w sektorze gier wideo, wzrósł w 2020 r. o 53,87 proc. r/r, WIGtech o 33,42 proc. r/r, natomiast WIG-informatyka o 36,30 proc. r/r. Zmianie sektorowej uległ nasz główny indeks WIG20 – jest w nim coraz więcej spółek technologicznych i odpowiadają one za jedną czwartą indeksu.
Budowanie wartości dla akcjonariuszy to nie tylko wpisanie się w to, co aktualnie napędza wyobraźnię inwestorów, ale codzienna praca nad rozwijaniem biznesu. Właśnie spółki konsekwentnie budujące swoją pozycję zdominowały dwie kategorie: kompetencje zarządu oraz relacje z inwestorami. Ta ostatnia kategoria jest mi szczególnie bliska, ponieważ przypadał mi zaszczyt wręczenia nagród jej laureatom podczas uroczystych gali.
Chciałbym wszystkim pogratulować i życzyć, aby wyniki rankingu zadziałały na wszystkie giełdowe spółki motywująco i spowodowały podniesienie standardów w kontaktach z inwestorami wśród wszystkich emitentów. Bowiem efektywna komunikacja z rynkiem przyciąga większe zainteresowanie analityków i inwestorów.