Rynek wystaw jest nasycony
Większość krajowych organizatorów wystaw to firmy ze 100-proc. rodzimym kapitałem. Zagraniczni inwestorzy interesujący się ich przejęciem muszą się liczyć z dużymi nakładami finansowymi.
Największym organizatorem targów wystawienniczych w Polsce są Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Międzynarodowe Targi Katowickie. Firmy te dysponują własnymi halami wystawienniczymi, czego nie można powiedzieć o Biurze Reklamy, zajmującym trzecią pozycję na rynku wystawienniczym. Chociaż BR jest największym organizatorem targów w Warszawie i na wschodzie Polski, firma musi wynajmować odpowiednie powierzchnie.
Własna baza lokalowa jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie firm organizujących targi. Jest to jednym z powodów nieopanowania przez zagraniczne koncerny branży wystawienniczej w Polsce. Tymczasem na Litwie, Czechach, Wegrzech usługi wystawiennicze zdominowały koncerny amerykańskie, niemieckie i austriackie.
W Polsce rentowność większości przedsiębiorstw targowych jest niska — zwykle nie przekracza 10 proc. Inwestycje w tej branży są kapitałochłonne, a nakłady zwracają się przez wiele lat. Wzrasta także konkurencja na rynku, który według badań Polskiej Korporacji Targowej, kurczy się z roku na rok.
Magdalena Kozmana