Rynkowe trendy w e-commerce. Warto się w nie wpisać

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-01-14 20:00

W tym roku sklepy będą wdrażały m.in. rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji oraz szybkie płatności. W jakie inne trendy dotyczące e-handlu warto się wpisać?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rynek handlu elektronicznego w Polsce stale się rozwija. Według prognoz ekspertów, jego wartość może osiągnąć do 2028 r. nawet 192 mld zł. Konkurencja w e-commerce już coraz większa, dlatego warto śledzić trendy rynkowe, aby nie zostać w tyle za branżowymi rywalami. Które z nich będą obowiązywały w tym roku?

AI w obsłudze klienta

W 2025 r. firmy coraz częściej sięgać będą po sztuczną inteligencję. Będą korzystały z niej, wdrażając różne kanały komunikacji z klientem. Jednym z nich będą czatboty. Roboty będą udzielały konsumentom, którzy weszli na stronę sklepu, natychmiastowych odpowiedzi na pytania, co siłą rzeczy ograniczy bezpośredni kontakt z pracownikami firmy. Wzrośnie ponadto popularność voicebotów, czyli głosowych asystentów telefonicznych, od których konsumenci dzwoniący na infolinię sklepu będą mogli uzyskać wszelkie potrzebne informacje dotyczące produktów i usług.

Dopasowanie do konsumenta

W nadchodzących miesiącach firmy położą większy nacisk na hipersonalizację, czyli zapewnienie potencjalnym klientom maksymalnie dostosowanych doświadczeń zakupowych. Sprzedający będą prezentowali konsumentom wchodzącym na stronę internetową sklepu treści dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań, wygenerowane przez algorytmy na podstawie wcześniejszych wizyt. Hiperpersonalizacja będzie możliwa dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i analizie danych.

Automatyzacja procesów sprzedażowych

W nadchodzących miesiącach wzrośnie również liczba firm stawiających na automatyzację procesów sprzedażowych. Obejmie ona całą ścieżkę zakupową klientów – od złożenia zamówienia w sklepie do jego doręczenia. Przedsiębiorcy będą kładli nacisk również na automatyczne uzupełnianie stanów magazynowych oraz raportowanie i analizę sprzedaży.

Social commerce

W tym roku w e-commerce rosnąć będzie również znaczenie handlu w serwisach społecznościowych.

- Aż jedna trzecia konsumentów poniżej 34. roku życia dokonuje zakupów za pośrednictwem social mediów. Przy czym najszybciej rosnącą platformą jest TikTok. Rok 2025 powinien być czasem intensyfikacji współpracy marek z twórcami na tej platformie, a jednocześnie stopniowego odchodzenia od kolaboracji z celebrytami i influencerami na innych platformach, których rola w marketingu zaczyna maleć – sądzi Konrad Żmuda-Trzebiatowski, dyrektor ds. globalnej strategii e-commerce w Molecular Worldwide.

Zakupy mobilne

W 2025 r. zwiększy się rola m-commerce. Przedsiębiorcy będą inwestowali w aplikacje mobilne, oferując konsumentom całodobową dostępność oferty sklepu i hiperpersonalizację. M-commerce już niedługo powinien stać się jednym z najpopularniejszych sposobów nabywania produktów online.

Rozwój marketplace’ów

W nadchodzących miesiącach wartym uwagi zjawiskiem będzie rozwój w Polsce branżowych marketplace’ów.

- Otwieranie nowych platform z szerokim asortymentem jest ogromnym wyzwaniem, dlatego obecnie najlepszy czas rozwoju mają te specjalistyczne. Ich popularność wśród konsumentów nad Wisłą rośnie. Polacy są zainteresowani robieniem zakupów online w marketplace’ach specjalizujących się w wybranych kategoriach, przykładowo z produktami ekologicznymi, budowlanymi czy dotyczącymi zdrowego tryb życia – uważa Arkadiusz Filipowski, prezes zarządu Fulfilio.

Szybkie płatności

Jakie jeszcze trendy będą obowiązywały w e-commerce? Sklepy, które jeszcze tego nie zrobiły, będą starały się przyspieszać proces zakupowy klientów. Powszechnie oferowane będą szybkie płatności. Na popularności zyskają mobilne portfele, takie jak np. Apple Pay i Google Pay. Coraz więcej sklepów będzie również umożliwiało dokonywanie zapłaty za zamówienia Blikiem. Wzrośnie także zainteresowanie odroczonymi płatnościami, oferowanymi m.in. przez Klarnę i PayPo.

Q-commerce

Coraz więcej sklepów doceniać będzie handel błyskawiczny. Q-commerce zakłada doręczenie do kupującego zamówienia w maksymalnie krótkim czasie – zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu minut. Sklepy będą mogły realizować błyskawiczne dostawy, współpracując z firmami oferującymi takie usługi (np. Glovo).

Ekologia

Wciąż wzrastać będzie odsetek konsumentów, dla których ważna jest dbałość o środowisko naturalne. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, sklepy zmieniają podejście do zrównoważonego rozwoju i wdrażania ekologicznych praktyk. Objawiać się to będzie m.in. korzystaniem z opakowań biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu oraz zmniejszaniem liczby zwrotów, do czego przyczyni się zapewnienie konsumentom m.in. wirtualnych przymierzalni.