Rywale odbijają PKP Cargo przewozy intermodalne

Udział kolejowej spółki spadł z 71,5 proc. w 2012 r. do 50,4 proc. obecnie. Unijna kroplówka pomoże w jego odzyskaniu.

Polska w rozwoju rynku intermodalnego pozostaje w tyle za europejską czołówką — wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Na 10 tys. km kw. przypada u nas zaledwie jeden terminal przeładunkowy, w Niemczech na podobnym obszarze działają co najmniej cztery.

PKP Cargo

W ubiegłym roku przewozy intermodalne sięgnęły 7,3 proc. kolejowej pracy przewozowej wobec 6,21 proc. w 2012 r. Według UTK, największym przegranym są PKP Cargo. „Z roku na rok zauważalny jest spadek udziału w rynku głównego gracza PKP Cargo. Wzrasta rola pozostałych przewoźników.

W 2012 r. udział PKP Cargo w rynku przewozów intermodalnych kształtował się na następującym poziomie: według masy 64,7 proc. oraz według pracy przewozowej 71,5 proc. W 2015 r. wyniósł odpowiednio 44,9 i 50,4 proc.” — czytamy w raporcie UTK. Skutecznie rozpycha się na rynku DB Schenker Rail Polska, którego udział w tym okresie wzrósł z 3,7 do 19 proc. według pracy przewozowej i z 7,22 do 19,4 proc. według masy. Zyskała też spółka Lotos Kolej, której wskaźniki zwiększyłysię z 17,5 do 23,2 proc. (przewozy) oraz z 20,44 do 23,9 (masa). Przedstawiciele PKP Cargo zapewniają jednak, że odzyskują rynek.

„W ciągu ostatnich 12 miesięcy przewozy intermodalne PKP Cargo w Polsce wzrosły o 7 proc. w ujęciu pracy przewozowej, a licząc masą — o 3 proc. W nowej strategii na lata 2016-20 przewidujemy wzmożoną aktywność w tym segmencie. Chcemy zdobyć pozycję wiodącego operatora w tej części Europy” — informuje biuro prasowe spółki. Analitycy wierzą, że ten plan da się zrealizować. Dominik Niszcz z Domu Maklerskiego Raiffeisena twierdzi, że już poprzedni zarząd, zauważając spadek udziałów, zamówił 330 platform intermodalnych, które były dostarczane do spółki w 2014 r.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nowo zamówione platformy powoli wspierały segment intermodalny w PKP Cargo. Po słabszym początku 2015 r. spółka poprawiła wyniki w trzecim kwartale oraz podała bardzo mocne statystyki za listopad i grudzień 2015 (wzrost wolumenu przewozów intermodalnych o odpowiednio 19 proc. i 23 proc. rok do roku) — mówi Dominik Niszcz. Przypomina, że w strategii PKP Cargo planują zwiększyć pracę przewozową o 33 proc. do 2020 r., w tym aż o 80 proc. w intermodalu.

— Zakładam, że inwestycje przyniosą poprawę udziałów, choć konkurencja jest w tym segmencie bardzo duża: między kolejowymi przewoźnikami oraz między transportem kolejowym a drogowym. Po spadku w intermodalu w latach 2013 i 2014 liczę na stabilizację udziałów PKP Cargo w tym roku — twierdzi analityk. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, przypomina, że PKP Cargo na zakup platform otrzymały unijne dotacje. Bruksela wsparła też budowę przez giełdową spółkę terminalu we Franowie. Jego zdaniem, unijna pomoc dla firmy, która słabo sobie radziła, zaburza konkurencję, bo wielu innych graczy walczy o rynek bez pomocy Brukseli.

— Niedawno spotkaliśmy się z przedstawicielami unijnych instytucji, którzy zachęcali m.in. do korzystania z funduszy na intermodal. Wielu przedstawicieli branży wskazywało jednak, że jeśli już wspierać firmy z tego rynku, to tylko w konkursach, do których wszyscy będą mieć równy dostęp. Wskazywano też, że lepiej unijne fundusze przeznaczać na inwestycje w wykorzystywaną przez wszystkich infrastrukturę, a tabor niech każdy kupuje indywidualnie. W przeciwnym wypadku unijne fundusze, zamiast służyć rozwojowi rynku, będą uprzywilejowywać jednych kosztem innych — uważa Jakub Majewski. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane