Rząd obiecuje mediom dodatkowe 1,2 mld zł

Rząd dosypie mediom publicznym 1,5 mld zł. Będą podwyżki dla dziennikarzy, a co z restrukturyzacją?

Ustawa o mediach narodowych powinna pokazać się w Sejmie w tym tygodniu — wynika z zapowiedzi Krzysztofa Czabańskiego, pełnomocnika rządu do spraw reformy mediów publicznych.

— Media publiczne otrzymają dodatkowe 1,2-1,5 mld zł dofinansowania z tytułu danin publicznych — zapowiada Krzysztof Czabański.

Dodatkowe pieniądze mają pochodzić z wartego 10 zł abonamentu, ściąganego wraz z podatkiem CIT i PIT (mniej prawdopodobna dziś opcja zakłada rozliczanie abonamentu wraz z opłatami za prąd). Zastąpią niewydolny system dobrowolnej opłaty abonamentowej, którą płacą głównie emeryci. Z wypowiedzi Krzysztofa Czabańskiego wynika, że dodatkowe fundusze na media publiczne, czyli połączoną Telewizję Polską, Polskie Radio i PAP, nie spowodują znaczącego ograniczenia aktywności reklamowej TVP. Jedyną zmianą będzie ścisły zakaz przerywania programu reklamami. Konkurencyjni nadawcy, którzy ostrzyli sobie zęby na potencjalne dodatkowe wpływy reklamowe, będą zawiedzeni. Ucieszą się natomiast pracownicy mediów publicznych, którzy mogą się spodziewać znaczących podwyżek i większych możliwości rozwoju zawodowego.

Trzeba mieć ludzi…

— Celem jest dokapitalizowanie mediów publicznych tak, by poprawić ich jakość. Nie będzie już więcej outsourcingu pracowników do spółek zewnętrznych — mówi Krzysztof Czabański.

TVP przeprowadziła redukcję zatrudnienia w formie outsourcingu pracowników do spółki zewnętrznej w ciągu ostatnich kilku lat, co jest oceniane przez ekspertów rynkowych jako najlepsze biznesowe posunięcie ówczesnego prezesa, Juliusza Brauna. Wprowadzenie ustawy medialnej pociągnie za sobą zmianę regulatora mediów publicznych, a za tym pójdzie prawdopodobnie głęboka wymiana kadr w nadzorowanych przez nową instytucję mediach. Z wypowiedzi byłego prezesa Polskiego Radia nie wynika jasno, czy zwiększenie wpływów mediów publicznych będzie powiązane z ich restrukturyzacją. Media publiczne mają znacząco mniej efektywnych pracowników niż komercyjni konkurenci, co jest skutkiem przerośniętej biurokracji i niewydolnego zarządzania instytucjami, w których zderzają się różne wpływy polityczne.

…żeby mieć misję

Najważniejszym postulatem ekspertów jest powiązanie przychodów z abonamentu z wydatkami mediów publicznych. Pieniądze wpłacane przez Kowalskiego mają dotować programy wysokiej jakości, które bez dotacji nigdy by nie powstały.

— Media publiczne będą rozliczane z realizacji misji. To misja jest szeroko opisana w ustawie — mówi jedynie Krzysztof Czabański.

Nowa ustawa medialna nie wprowadzi regulacji dotyczących nowoczesnych form przekazu, takich jak wideo na żądanie czy catch-up TV. To coraz bardziej popularne sposoby oglądania telewizji, a wprowadzane w innych krajach zmiany ustaw medialnych odnoszą się głównie do tych kwestii. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu