Rząd przyjął harmonogram prywatyzacji sektora MSP

Jarosław Królak
09-05-2001, 00:00

Rząd przyjął harmonogram prywatyzacji sektora MSP

Rada Ministrów przyjęła strategię prywatyzacji małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2001-02. Plan zakłada sprzedaż lub komercjalizację co najmniej 550 firm państwowych. Celem rządu jest zakończenie prywatyzacji bezpośredniej wszystkich firm z sektora MSP najpóźniej do czasu wejścia Polski do UE.

Rada Ministrów zaakceptowała harmonogram prywatyzacji małych i średnich przedsiębiorstw państwowych. Do końca 2002 r. zadaniem ministerstwa skarbu ma być zakończenie prywatyzacji 550 firm. Plan rządu jest więc bardzo ambitny.

Narzuca się od razu pytanie, czy ma on szanse realizacji w obliczu ewentualnej zmiany polityki gospodarczej państwa po wrześniowych wyborach parlamentarnych. Ponadto, czy ta strategia nie jest tylko chwytem przedwyborczym rządzących? Miejmy nadzieję, że nie.

Trzy etapy

Rząd zakłada sprywatyzowanie wszystkich firm z sektora MSP najpóźniej do chwili uzyskania przez Polskę członkostwa w UE. W pierwszej kolejności ma dojść do zakończenia prywatyzacji bezpośredniej 550 firm, wobec których wojewodowie rozpoczęli już proces prywatyzacji.

— Większość z tych podmiotów jest na etapie sporządzania analiz przedprywatyzacyjnych, poszukiwania inwestorów lub prowadzenia negocjacji umów prywatyzacyjnych — usłyszeliśmy w ministerstwie skarbu.

Następnym etapem ma być sprywatyzowanie ponad 200 przedsiębiorstw państwowych, przeznaczonych do tzw. rezerwy uwłaszczeniowej. Jednak, aby te zamierzenia zostały zrealizowane, konieczna jest nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Ostatnim etapem przyjętej strategii miałoby być sprywatyzowanie tych firm, które są lub będą objęte zarządem komisarycznym i postępowaniem naprawczym.

W latach 2001-02 nie wszystkie przedsiębiorstwa mają być prywatyzowane bezpośrednio. Część może być zakwalifikowana do komercjalizacji lub komunalizacji, część poddana procesom naprawczym lub likwidacji z przyczyn ekonomicznych.

— Aby zrealizować cel strategii, wojewodowie powinni corocznie, przez kilka najbliższych lat, składać ministrowi skarbu państwa po 180 wniosków prywatyzacyjnych. Taka była dotąd dynamika prywatyzacji. Uważam, że założenia strategii są do zrealizowania. Efektywność tego procesu zależy od wojewodów — mówi Marek Mazur z Ministerstwa Skarbu Państwa.

Metody i efekty

Małe i średnie przedsiębiorstwa najczęściej prywatyzowane są w sposób bezpośredni. Firmy słabsze, wymagające szybkiego dokapitalizowania i dostępu do nowych rynków są sprzedawane inwestorom. Firmy wymagające długookresowej restrukturyzacji i nakładów na inwestycje są „wnoszone” do spółek handlowych. Przedsiębiorstwa o dobrej kondycji i stabilne finansowo oddawane są do odpłatnego korzystania. 38,5 proc. firm państwowych jest prywatyzowanych metodą bezpośrednią. 32,5 proc. przekształceń polegało na likwidacji przedsiębiorstw, a 29 proc. na ich komercjalizacji.

Od 1 sierpnia 1990 r. do końca marca 2001 r. rozpoczęto procesy prywatyzacyjne w 5243 przedsiębiorstwach. Na koniec marca 2001 r. w rejestrze figurowały jeszcze 2174 przedsiębiorstwa państwowe. Do tej pory skomercjalizowano 1506 firm. 1490 przekształcono w jednoosobowe spółki skarbu państwa, 16 powstało z udziałem wierzycieli.

W okresie 1990 - marzec 2001 udostępniono akcje lub udziały w 947 spółkach SP. 292 poprzez prywatyzację pośrednią, 512 przez wniesienie akcji lub udziałów do NFI. W 127 przypadkach nastąpiła zamiana wierzytelności na akcje.

W I kwartale 2001 r. rozpoczęto prywatyzację w 9 jednoosobowych spółkach SP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rząd przyjął harmonogram prywatyzacji sektora MSP