Są skuteczne sposoby na dłużników

opublikowano: 26-11-2012, 00:00

Niewypłacalni kontrahenci to zmora polskich przedsiębiorców.

„Puls Biznesu’’ i Kredyt Bank wystartowali z kolejną edycją Akademii Przedsiębiorcy, czyli cyklem konferencji, tym razem organizowanych pod hasłem „Zatory płatnicze w firmie — jak sobie z tym radzić?”.

Pierwsze spotkanie odbyło się 22 listopada w Gdańsku. Wzięło w nim udział ok. 180 przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw.

Jest gorzej

O mechanizmie rozprzestrzeniania się kryzysu w polskiej gospodarce mówił podczas konferencji dr Jakub Borowski, główny ekonomista Kredyt Banku.

— Pogorszyła się sytuacja naszych partnerów handlowych, np. w pierwszych trzech kwartałach tego roku polski eksport do Niemiec spadł z 26,2 proc. do 25,3 proc. — tłumaczył dr Borowski. Skutkiem mniejszego popytu zewnętrznego jest m.in. spadek produkcji w wielu dziedzinach naszej gospodarki.

— W przypadku metali i metalowych wyrobów gotowych wyniósł on 2,4 proc., a drewna, wyrobów z drewna oraz korka o 2,9 proc. — wyliczał ekspert Kredyt Banku. O 13,1 proc. spadła produkcja sprzętu transportowego, a o 1,8 proc. komputerów i wyrobów elektrycznych. Dla wielu przedsiębiorców trudności okazały się nie do pokonania.

Zgodnie z danymi Coface Poland, w 2011 r. ponad 3,5 tys. firm złożyło wniosek o upadłość, z czego w ponad 21 proc. przypadków upadłość została orzeczona. — W pierwszych trzech kwartałach 2012 r. liczba bankructw wzrosła o 20,3 proc. — tłumaczył Szymon Wiliński, zastępca dyrektora handlowego ds. serwisów w Coface Poland.

Jest lekarstwo

Jak się okazuje, Polacy mają także większe trudności z otrzymywaniem należności na czas. O tym, jak sobie z nimi radzić, mówiła m.in. Monika Bekas, pełnomocnik zarządu ds. edukacji w Krajowym Rejestrze Długów.

— Nie należy rozmawiać o zaległych rachunkach z kimś, kto nie jest odpowiedzialny za ich spłatę. Profesjonalny dyplomata nie używa też obraźliwych słów. Wysuwając swoje żądania, jest stanowczy, ale grzeczny — tłumaczyła przedstawicielka KRD.

Jej opinię podzielał Robert Kozak, prezes firmy Brian Tracy International.

— Negocjacje trzeba prowadzić umiejętnie. Aż 55 proc. informacji jest wyrażana przez mowę ciała, 38 proc. przez ton głosu, a tylko 7 proc. przez treść — mówił prezes Brian Tracy International. Przedsiębiorcy otrzymali wiele wskazówek, jak prowadzić firmę w niepewnych czasach.

— W kontaktach biznesowych nie należy przewidywać innych działań niż takie, jakie podjęlibyśmy będąc, w identycznym przypadku jak nasz kontrahent. Dochodząc należności, trzeba pokazywać determinację i przedstawić konkretne działania naprawcze — tłumaczył Łukasz Misiewicz, dyrektor biura restrukturyzacji Kredyt Banku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu