Sabic zaleje nas chemią

Anna Bytniewska
opublikowano: 11-12-2008, 00:00

Należący do saudyjskiego króla koncern chce dwukrotnie zwiększyć import poliolefin do Polski. Rywalom nie będzie lekko.

Potentat rzuca wyzwanie polskim i zagranicznym rywalom. Zagra m.in. cenami

Należący do saudyjskiego króla koncern chce dwukrotnie zwiększyć import poliolefin do Polski. Rywalom nie będzie lekko.

Saudyjski koncern Sabic, z którym polska branża chemiczna wiąże duże nadzieje, widząc w nim potencjalnego inwestora, jest jednym z największych importerów do Polski poliolefin: polietylenu i polipropylenu (komponenty dla przemysłu tworzyw). W najbliższym czasie chce zwiększyć wolumen sprzedaży na naszym rynku.

Mocne uderzenie

Już w przyszłym roku Sabic uruchomi nowe wytwórnie polietylenu w Arabii Saudyjskiej oraz w Niemczech o wydajności 520 tys. ton (400 tys. polietylenu LDPE i 250 tys. polietylenu HDPE) i musi im zapewnić rynek zbytu. Dla porównania: BasellOrlenPolyolefins, (BOP) największy producent LDPE w Polsce, wytwarza go 150 tys. ton i 320 tys. ton HDPE.

— Teraz będziemy starali się znacząco zwiększyć sprzedaż w Polsce. Obecnie mamy 11, 12- -procentowy udział w rynku poliolefin. W ciągu kilku lat chcemy go zwiększyć do ponad 20 proc., bazując na naszym centrum logistycznym w Kutnie — mówi Piotr Kwiecień, dyrektor Sabic Polska.

Przedstawiciele Sabica nie ukrywają — by ułatwić sobie ekspansję, koncern będzie starał się być konkurencyjny cenowo.

O polskich odbiorców rywalizować z nim będą Dow Chemicals, Borealis czy też TVK.

— Nie zamierzamy nikogo podkopywać. Kontynuacja wysokiego wzrostu zapotrzebowania na poliolefiny (10 proc. rocznie) pozwoli nam pozyskać rozwijających się odbiorców — twierdzi Piotr Kwiecień.

Podkreśla, że Sabic nie chce wojny cenowej.

Podjęte wyzwanie

Nie wiadomo jednak, czy da się tego uniknąć, bo na rynku nie jest tak różowo.

— Sytuacja gospodarcza w Europie i Polsce jest niestabilna. Ma to odzwierciedlenie na rynku poliolefin. Obserwujemy szybko zmieniające się ceny ropy, nadmierną podaż i słaby popyt na tworzywa, co oznacza gromadzenie dużych zapasów, a także spowolnienie produkcji i niestabilne rynki finansowe — mówi Dick Stolwijk, wiceprezes Basell-OrlenPolyolefins.

Jego zdaniem, na początku przyszłego roku sytuacja w przemyśle zacznie się jednak poprawiać.

— Zmienna dynamika gospodarcza będzie miała jednak wpływ na branżę poliolefin w 2009 r. Jesteśmy gotowi na to, by dostosować się do warunków rynkowych i potrzeb klientów — podkreśla Dick Stolwijk.

Według niego to, że firma jest producentem lokalnym, pozwala elastycznie i sprawnie odpowiadać na potrzeby klientów.

Sabic to nie tylko producent poliolefin. Jest też producentem nawozów sztucznych, polichlorku winylu, surowców chemicznych podstawowych i przetworzonych. W 2007 r. koncern miał 34 mld USD przychodów, z czego 8,5 mld USD to obrót w Europie, oraz 7,2 mld zysku netto.

Sabic zatrudnia 31 tys. osób. 70 proc. akcji należy do saudyjskiego króla.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bytniewska

Polecane