SABMiller przejmie holenderskiego rywala

Rafał Białkowski
opublikowano: 20-11-2007, 00:00

Na piwnym rynku coraz częściej dochodzi do konsolidacji. Tym razem do wielkiej rodziny SABMillera dołączy Grolsch.

Na piwnym rynku coraz częściej dochodzi do konsolidacji. Tym razem do wielkiej rodziny SABMillera dołączy Grolsch.

SABMiller, drugi pod względem wielkości producent piwa na świecie, postanowił powiększyć portfel o kolejną markę. Tym razem będzie to rywal z Holandii — Grolsch. Transakcja będzie kosztować 1,2 mld USD w gotówce. Na wiadomość o przejęciu holenderskiego browaru akcjonariusze zareagowali entuzjastycznie. Kurs akcji Grolscha skoczył na amsterdamskiej giełdzie o 76 proc., do 47,4 EUR.

„Zielone” dziedzictwo

Analitycy uważają, że Grolsch to prawdziwe dziedzictwo europejskiego browarnictwa, które mocno wzmocni SABMillera. Marka powstała w 1615 r. Jest łatwo rozpoznawalna, przede wszystkim dzięki zielonym butelkom oraz korkom zamiast kapsli. Niektórzy twierdzą nawet, że przy odpowiednim nakładzie finansowym Grolsch może globalnie konkurować z Heinekenem, czwartym pod względem wielkości producentem piwa na świecie.

— Liczymy, że dzięki nowemu partnerowi zaobserwujemy wzrost globalnego znaczenia naszej marki — uważa Ab Pasman, szef Grolscha.

Obecnie największym rynkiem zbytu dla Grolscha są Holandia i Wielka Brytania. SABMiller ma plany zwiększenia jego eksportu na rynki wschodzące, głównie Afrykę, Amerykę Łacińską oraz środkową i wschodnią Europę.

Tajemnica giganta

Zakup Grolscha to kolejny krok SABMillera do wzmocnienia i tak już wysokiej pozycji na bardzo szybko rozwijającym się rynku marek premium.

— Cały czas szukamy okazji do akwizycji. Jeśli znajdujemy okazję, to naturalne, że wchodzimy w interes — mówi Malcolm Wyman, szef działu finansowego SABMiller.

Dodaje również, że koncern ma w planach kolejne zakupy. Jakie, to na razie tajemnica.

Jednak media spekulują, że SABMiller jest zainteresowany zakupem innego browaru —Scottish & Newcastle. Szkocki producent posiada duże udziały w astronomicznie rozwijającym się rosyjskim rynku piwa. W ubiegłym tygodniu odrzucił wartą 7,3 mld USD ofertę zakupu przez Carlsberga. Kosza dostał również Heineken. Przedstawiciele SABMillera na razie nie potwierdzają ani nie zaprzeczają zakusom na Scottish & Newcastle.

SABMiller ma w portfelu około 100 marek piwa. Jednym z nich jest Tyskie, najlepiej sprzedające się piwo w Polsce i jedna z dziesięciu największych marek złotego trunku na Starym Kontynencie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Białkowski

Polecane