Na piwnym rynku coraz częściej dochodzi do konsolidacji. Tym razem do wielkiej rodziny SABMillera dołączy Grolsch.
SABMiller, drugi pod względem wielkości producent piwa na świecie, postanowił powiększyć portfel o kolejną markę. Tym razem będzie to rywal z Holandii — Grolsch. Transakcja będzie kosztować 1,2 mld USD w gotówce. Na wiadomość o przejęciu holenderskiego browaru akcjonariusze zareagowali entuzjastycznie. Kurs akcji Grolscha skoczył na amsterdamskiej giełdzie o 76 proc., do 47,4 EUR.
„Zielone” dziedzictwo
Analitycy uważają, że Grolsch to prawdziwe dziedzictwo europejskiego browarnictwa, które mocno wzmocni SABMillera. Marka powstała w 1615 r. Jest łatwo rozpoznawalna, przede wszystkim dzięki zielonym butelkom oraz korkom zamiast kapsli. Niektórzy twierdzą nawet, że przy odpowiednim nakładzie finansowym Grolsch może globalnie konkurować z Heinekenem, czwartym pod względem wielkości producentem piwa na świecie.
— Liczymy, że dzięki nowemu partnerowi zaobserwujemy wzrost globalnego znaczenia naszej marki — uważa Ab Pasman, szef Grolscha.
Obecnie największym rynkiem zbytu dla Grolscha są Holandia i Wielka Brytania. SABMiller ma plany zwiększenia jego eksportu na rynki wschodzące, głównie Afrykę, Amerykę Łacińską oraz środkową i wschodnią Europę.
Tajemnica giganta
Zakup Grolscha to kolejny krok SABMillera do wzmocnienia i tak już wysokiej pozycji na bardzo szybko rozwijającym się rynku marek premium.
— Cały czas szukamy okazji do akwizycji. Jeśli znajdujemy okazję, to naturalne, że wchodzimy w interes — mówi Malcolm Wyman, szef działu finansowego SABMiller.
Dodaje również, że koncern ma w planach kolejne zakupy. Jakie, to na razie tajemnica.
Jednak media spekulują, że SABMiller jest zainteresowany zakupem innego browaru —Scottish & Newcastle. Szkocki producent posiada duże udziały w astronomicznie rozwijającym się rosyjskim rynku piwa. W ubiegłym tygodniu odrzucił wartą 7,3 mld USD ofertę zakupu przez Carlsberga. Kosza dostał również Heineken. Przedstawiciele SABMillera na razie nie potwierdzają ani nie zaprzeczają zakusom na Scottish & Newcastle.
SABMiller ma w portfelu około 100 marek piwa. Jednym z nich jest Tyskie, najlepiej sprzedające się piwo w Polsce i jedna z dziesięciu największych marek złotego trunku na Starym Kontynencie.