Sama teoria to o wiele za mało

Łukasz Gromkowski
opublikowano: 07-01-2003, 00:00

Szkolenia, seminaria i konferencje mające na celu poszerzanie wiedzy i wymianę doświadczeń dotyczących systemów zarządzania firmą i procesami jakościowymi powinny być w pełni wykorzystywane przez biorące w nich udział osoby. Jednak zarówno uczestnicy, jak i przedstawiciele firm wyspecjalizowanych w organizacji takich imprez dostrzegają różnice w przydatności poszczególnych metod przekazywania wiedzy.

Z dala od praktyki

Pierwszym etapem budowania wiedzy na temat zarządzania jakością są zwykle konferencje. Wygłaszane w ich trakcie referaty oraz możliwość spotkania specjalistów ułatwiają uczestnikom stworzenie dobrej bazy informacji i kontaktów. Konferencje należy zatem traktować jako źródło tematów, które następnie rozwijane są na spotkaniach szkoleniowych. Te z kolei powinny służyć przekazywaniu wiedzy w sprecyzowanej i usystematyzowanej formie.

Jednak uczestnicy szkoleń często zwracają uwagę, że brakuje w nich praktycznego podejścia do omawianych zagadnień oraz przykładów konkretnych działań i ich skutków. Spotkania te zwykle nie tworzą ścisłej relacji między organizatorem szkolenia a firmą, której pracownicy mają zdobyć wiedzę i ulepszyć swój system zarządzania jakością (SZJ). Często w ich trakcie wykładowcy omawiają tylko teorie, ignorując praktyczne podejście do tematu.

Przyczyny takiego błędnego postępowania można upatrywać w tym, że kadry dla branży jakościowej kształcą przedstawiciele środowiska akademickiego, które kieruje się swoimi własnymi i niezmienialnymi regułami. Dlatego też często wykładowcom brakuje zdroworozsądkowego myślenia i „życiowego” podejścia do tematu. Wynika to niewątpliwie z braku funduszy przede wszystkim na badania oraz na budowanie platformy współpracy uczelni z posiadającymi odpowiednie doświadczenie, profesjonalnymi firmami wdrożeniowymi i przedsiębiorstwami posiadającymi certyfikowane systemy jakości.

— Gdy osoby po studiach przychodzą do pracy w dziale jakości, oprócz teorii pracodawcy wymagają od nich minimum wiedzy praktycznej na temat SZJ, a tej niestety często im brakuje — mówi Piotr Kowaluk, kierownik działu systemów jakości w Philips Lighting Farel Mazury.

Dla firm, które wprowadziły system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2000, osiągnięcie honorowanego normą pułapu zarządzania jakością nie oznacza zakończenia procesu, a jego początek.

— Spotkania doskonalące zdobytą podczas szkoleń wiedzę mają kluczowe znaczenie — mówi Agnieszka Biadala, koordynator ds. jakości w firmie Ericsson.

Zaangażowanie

Elementami, które ostatnio w coraz większym stopniu wspomagają środowisko związane z zarządzaniem jakością, są kluby, konwersatoria i internetowe platformy wymiany informacji. Pozwalają one ulepszać relacje między certyfikatorami a firmami wdrażającymi systemy zarządzania jakością, usprawniają wymianę informacji i, co bardzo ważne, charakteryzują się praktycznym podejściem do omawianych tematów.

— Konferencje, seminaria, a zwłaszcza warsztaty doskonalące dostarczają inspiracji i wiedzy o metodach sprawdzonych w praktyce w zakresie systemów zarządzania — przekonuje Agnieszka Biadala.

Jednak skuteczność tego typu platform wymiany informacji zależy przede wszystkim od osób, które biorą w nich udział. To od zaangażowania uczestników i ich zainteresowania tematem zależy charakter takich spotkań.

— Nie prowadzę badań efektywności moich seminariów jakościowych. Jednak o ich skuteczności może świadczyć choćby to, że obecna liczba uczestników jest czterokrotnie większa niż 6 lat temu — mówi Andrzej Blikle, właściciel firmy A. Blikle i organizator konwersatoriów jakościowych.

Okiem eksperta

Henryk Lukaszczyk, dyrektor TÜV NORD Polska

- Szkolenia, seminaria i konferencje są często mylone. Zwykłe szkolenie, czyli jednostronne przekazywanie informacji, dla podniesienia rangi nazywane bywa np. seminarium. A przecież seminarium to dwutorowy przepływ informacji. Najgorszym zjawiskiem są jednak „pseudo seminaria”, czyli finansowane z grantów spotkania, które zaspokajają jedynie potrzeby towarzyskie uczestników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Gromkowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu